Gilla oss på facebook
Advertisement Advertisement Advertisement

Nyheter

Manchester United vs Tottenham

 

I andra halvlek la Spurs in en högre växel och blåste förbi ett vilset United…

United startelva: De Gea – Valencia, Herrera, Smalling, Jones, Shaw – Pogba, Matic, Fred – Lingard – Lukaku

United bänk: Grant, Lindelöf, Young, McTominay, Fellaini, A.Sanchez, Rashford

Spurs startelva: Lloris – Trippier, Alderweireld, Vertonghen, Rose – Dier, Dembele – Moura, Eriksen, Alli – Kane

Spurs bänk: Vorm, Winks, Davies, Amos, Aurier, D.Sanchez, Llorente

Domare: Craig Pawson

Inför: Det blev flertalet ändringar i startelvan sen förlusten mot Brighton – tre fjärdedelar av backlinjen byttes ut då Valencia, Smalling och Jones kom in för Young, Bailly och Lindelöf. På mittfältet fick A.Pereira göra plats för Matic, samtidigt som Martial och Mata petades till förmån för Herrera och Lingard, vilket innebar att United kom ut med en något annorlunda formation också (från 4-3-3 till typ 5-3-1-1). Liten överraskning ändå att Lloris fick starta för Spurs efter fylleskandalen – Pochettino gjorde bara två ändringar då D.Sanchez och Davies ersattes av Dembele och Rose. Spurs hade i övrigt dålig statistik under Pochettino – på fyra matcher på Old Trafford hade de kasserat in fyra förluster och noll gjorda mål. Lamela fick kasta in handduken efter uppvärmningen och ersattes på bänken av Luke Amos.

Första: United tog hand om avsparken, och Fred fick tämligen omgående ett läge efter lite skakigt försvarande, men hans skott gick utanför. I 9e minuten blev Jones liggande efter att ha sparkats i pannan av Moura, men efter lite behandling kunde han fortsätta. Moura fick matchens första gula kort för tilltaget. I 16e minuten stod Rose för en usel bakåtpass som Lukaku kunde snappa upp och ta förbi Lloris, men hans avslut gick förbi mål och ut utanför bortre stolpen. I 19e minuten så sköt sen Lukaku ett löst skott rakt på som Lloris kunde rädda, innan Herrera plockade upp matches andra och Uniteds första gula då han kom in sent mot Moura. Spurs hade inlett matchen ganska segt och hade svårt att sätta ihop sitt spel, samtidigt som United var rätt pigga och försökte anfalla. Kane fick i 24e minuten ett gult efter att ha kommit in hårt mot Valencia – såg inledningsvis rätt brutalt ut men repriserna visade att ett gult var helt korrekt. Minuten därpå slarvade Matic med boll vilket gav Spurs ett läge, men Smalling stod för en fin brytning mot Alli och avstyrde det hela.Jones stod i 29e minuten för en klumpig omkullknuffning av Moura i straffområdet, men hade turen att inte få en straffspark mot sig (det borde nog ha varit en).

I 30e minuten sprang Fred loss på en boll av Valencia, bröt in och skruvade ett skott utanför bortre som inte störde Lloris. United fortsatte anfalla, och i 34e minuten fick man ett dubbelläge: ett skott av Pogba från tätt utanför straffområdet tippades undan av Lloris, och returen skickades tillbaka in i straffområdet där Matic skarvade via en Spursspelare och tätt över mål. Spurs fortsatte att se lite bakfulla ut, särskilt med bollen, som de tappade i tid och otid, ibland även utan några Unitedspelare i närheten. United såg solida ut och de anfall som byggdes var det United som byggde. Spurs fick i 40e minuten en chans då trassel i straffområdet fick fram bollen till Eriksen som försökte skjuta, men De Gea var med på noterna och räddade stabilt. Två minuter senare fick Alli en boll i bortre delen av straffområdet efter att backlinjen hamnat helt snett, men Herrera slängde sig fram och täckde skottet. När domare Pawson blåste av för pausvila var det fortfarande mållöst, trots ett par bud, framförallt från United, med Lukakus friläge. Å andra sidan borde nog Spurs ha haft en straff, så båda lagen hade anledning att gräma sig över den mållösa första halvleken.

Andra: När andra halvlek sparkades igång av Spurs så hade varken Pochettino eller Mourinho gjort några ändringar. Redan i 46e minuten så tog sig Shaw fram på sin kant och slog ett inspel snett bakåt till Pogba som drog iväg ett skott strax utanför Lloris ena stolpe. Målnollan sprack i 50e minuten då Kane tog sig bort från Jones på en hörna och nickade in 0-1 i bortre krysset. Lukaku fick nästan omgående ett läge på andra sidan plan, men Lloris stod för en stabil räddning. 0-2 lät inte vänta på sig utan kom redan i 52a minuten: Herrera upphävde en offside med råge, Eriksen blev helt fri ute till höger, och Moura kunde vinkla in Eriksens inspel till 0-2. Strax efter målet plockades Herrera av för A.Sanchez. Jones fick i 58e minuten lämna plats för Lindelöf, tydligen pga skada då han tog sig för baksida lår när han vandrade rakt ut till omklädningsrummet. I 61a minuten kom sen tredje bytet då Matic klev av för Fellaini. Strax därpå skickade A.Sanchez en boll på Lukaku som denne nickade ner till Lingard, men i kamp med en försvarare så försvann hans volleyskott ut till hörna. I 66e minuten så var Lindelöf nära att ge bort ett mål med en usel bakåtpass, men De Gea lyckades störa Alli och sen rädda med axeln. Riktigt bra av De Gea, väldigt svagt av Lindelöf.

United försökte ganska desperat att anfalla, men man körde gång på gång fast i ett Spurs som inte längre behövde gå framåt. I 76e minuten klev Aurier av för Trippier. Strax därpå fick Rose gult för att ha lekt ryggsäck på Pogba. Tre minuter därpå så spelade Lukaku en passning till Lingard som gick på direktskott, men via en försvarares fot seglade bollen tätt över ribban och ut. I 81a minuten plockades en skadad Rose av för Davies. I 84e minuten utökade Spurs igen: Moura tog sig förbi Smalling som missade med brytningsförsöket, och Moura kunde svinga in 0-3 bakom en uppgiven De Gea. I 89e minuten plockades Kane av för Winks, innan A.Sanchez skickade en frispark mot mål som Lloris kunde kontrollera. När domare Pawson blåste av för full tid så zoomades det med all rätt in på en Ed Woodward som såg allt annat än glad ut på läktaren. Spurs vann fullt rättvist efter en andra halvlek med klasskillnad.

Betygsskala: 7: Cantonaklass, 6: Världsklass, 5: Mycket bra, 4: Bra, 3: Godkänd, 2: Inte godkänd, 1: Falcao-klass.

De Gea: 3 – Kan inte lastas för något av målen, och stod för en fin räddning på Allis läge när Lindelöf gjort bort sig.

Valencia: 3 – Okej insats på sin högerkant.

Herrera: 2 – Bör inte lastas för några missar – han spelades som mittback vilket var rätt otippat för att säga det milt. Upphävde offsiden med tio meter eller något vid andra målet, vilket är något man får räkna med när man har mittfältare i backlinjen.

Smalling: 3 – Enda mittbacken som inte såg helt inkapabel ut. Fin brytning på Allis läge. Enda minuset var när Moura blåste förbi honom i slutet.

Jones: 1 – Tappade Kane på hörnan, var nära att ge bort en straff, var allmänt virrig och krönte det hela med sin patenterade Jones special: att skada sig själv.

Shaw: 4 – Med väldigt stor marginal Uniteds bästa spelare för dagen. Bra insats åt båda hållen på sin kant, även om Spurs kunde skapa en del på ytorna bakom honom i andra halvleken.

Fred: 2 – Såg ut som Rashford på mittfältet. Sprang mycket med mycket energi och uträttade väldigt lite.

Matic: 1 – Kom raka vägen från sjukstugan in i startelvan och det syntes med all önskvärd tydlighet. ”Statuesque” är nog det snällaste man kan säga om den insatsen – han hängde inte med alls.

Pogba: 1 – Såg slarvig och trög ut i första halvlek men såg i varje fall ut att vilja något litet då. I andra halvlek syntes han aldrig till.

Lingard: 3 – Sprang mer än alla andra tillsammans. Motorn i offensiven oavsett vad.

Lukaku: 1 – Missade öppet mål och såg ut att ta ut kompledigt av skammen efter det.

A.Sanchez: 2 – Satte ingen prägel på matchen.

Lindelöf: 1 – Hoppade in och såg ut som Bambi på isen. Var nära att kröna det med att ge Alli ett mål. Riktigt uselt inhopp.

Fellaini: 2 – Lyckades inte göra mycket vettigt på mittfältet.

Mourinho: 1 – Såg smått positivt ut i första halvlek, men vad sa och gjorde han i paus? Allting kraschlandade totalt och Mourinho såg inte ut att fatta nånting där på sidlinjen.

Summering: United såg hyfsade ut i första halvlek mot ett yrvaket och halvsovande Spurs. Men man missade ett par lägen, där Lukakus friläge var det värsta, och en del brister (ett mittfält utan kontroll och skakighet i försvaret) syntes i skuggorna.Vad som sades och gjordes i paus (och för den delen, i paus i alla Uniteds matcher eftersom det här absolut inte är något isolerat problem) kan man undra, för till andra halvlek var man inte med. Jones tappade Kane på en hörna (varför var det han och inte Smalling som var satt på Kane på hörnan?!) och det var 0-1. Herrera sprang bort en offside (förståeligt av en mittfältare i fel position) och det var 0-2. Och så i slutet blåste Moura förbi en försvar som hade gett upp, och så var det 0-3. Kunde ha blivit mer också, som t.ex. Lindelöf försökte ge Alli. Det är oerhört talande att United inte gjort två bra halvlekar i samma match sen Barna Hedenhös.

Fyra gånger hade Pochettino kommit på besök med sitt Tottenham utan att plocka poäng eller göra mål. Nu gjorde de tre och tog tre poäng – trendbrott. För United bara ytterligare en bit grävd neråt i hålet.

José stannade till för att applådera fansen lite extra innan han försvann ut, och Woodward såg återigen ut som ett åskmoln på läktaren. Förhoppningsvis så vaknar vi imorgon till nyheterna att Mourinho fått sparken och en Director of Football har anställts, så man möjligen kan känna lite optimism och faktiskt se fram emot resten av säsongen, för det gör jag inte nu. United är inte roliga att kolla på, det finns ingen idé i spelet som gör det intressant att kolla på, och managern ser ut som om han knarkat My Chemical Romance 24/7 i nio månader.

För United väntar härnäst en bortamatch mot Burnley på söndag.

43 Kommentarer

  1. Xinpei

    28 augusti, 2018 at 00:09

    Japp. Det är Mourinhos fel för att han ställer upp och spelar som folk vill och därmed visar bristerna i försvaret. Att skylla på managern för att det visade sig att han hade rätt och att försvaret inte var bra nog är på gränsen till ren och skär ignorans.

    • Felix

      28 augusti, 2018 at 00:12

      ”Som folk vill”… vem ville se Smalling och Jones tillsammans i försvaret egentligen? De flesta av oss har vetat i minst fem år att de fungerar lika bra ihop som motorolja och vaniljglass. Och Herrera som tredje mittback? Det var hans lilla genidrag som slog fel, inte något som fansen gastade om.

      Fakta är att United ser bara hyfsade ut när man spelar med mycket energi (vilket man dessutom bara orkade en halvlek). Såfort energin sjunker så finns det ingen struktur whatsoever att falla tillbaka på, så det ser ut som en kattlåda.

      Mourinho var en fantastisk manager en gång i tiden, men han är fel man på fel plats vid fel tid i United nu, och jag kan inte se att han överhuvudtaget kan vända på detta (särskilt inte när flera av hans egna värvningar är de som underpresterar mest).

      Dessutom kan tilläggas: är han så oprofessionell att han ställer ut en elva ”bara för att folk vill se det” även om han vet att det inte funkar, för att ”göra en poäng”, då bör han sparkas på fläcken. Det vore så patetiskt att det finns inte.

      • Xinpei

        28 augusti, 2018 at 01:38

        Menade de mer framåtflyttade positionerna. Just Jones och Smalling spelade för att det inte fanns alternativ.

        • Felix

          28 augusti, 2018 at 02:31

          Klart det finns alternativ. Problemet med Smalling-Jones är att det varit uppenbart i fem år att de är 1+1=0. Para ihop valfri av dem med Lindelöf, Bailly eller Rojo så blir åtminstone 1+1=1 (om man nu ska vara lite cynisk).

          I de mer framåtflyttade positionerna vet jag inte – vad gjordes det där som ”folk” skrikit efter? Färre offensiva spelare? Jag vet inte – det enda jag vill se offensivt är en struktur så att vi inte är så grovt beroende av hög energi och/eller individuell briljans. Enda anledningen till att vi kan se vettiga ut i nån halvlek mot topplagen är den höga energin – när vi inte har den finns det noll struktur att falla tillbaka på och då fungerar det inte, oavsett manskap (även om det förmodligen skulle hjälpa lite med en högerytter de gånger vi försökt spela 4-2-3-1 eller 4-3-3).

          • Xinpei

            28 augusti, 2018 at 03:42

            Lindelöf och Bailly gjorde en värdelös match senast. Hade de fått startat så hade hatmobben direkt hoppat på Mourinho. Nu hoppar de ändå på Mourinho för att han försöker ändra sin taktik. Problemet? Truppen håller inte. Spelar ingen roll vad Mourinho gör när försvaret är värdelöst. Det borde stått 2-0 till United efter första men vad händer i andra? Jo.. Smalling och Jones viker ned sig och hatmobben kommer igång direkt. Har det aldrig slagit folk att problemet kanske ligger just i truppen och inte händelsevis helt hos Mourinho?

          • Felix

            28 augusti, 2018 at 05:04

            Jovisst, Bailly och Lindelöf gjorde en plattmatch sist. Det är INTE ett argument för att spela ett par tillsammans som inte klarar av att spela tillsammans. Då byter man ut en och testar en annan konstellation.

            Och visst, truppen är inte perfekt, men spelarna är INTE så kassa som de ser ut under Mou. En manager ska absolut kunna få ut mer ur de här spelarna än vad han gör. Så varför gör han det inte? För att han vägrar att anpassa sig till truppen – han kräver att det ska slängas ut pengar på hög tills han har en perfekt trupp, men det fungerar inte. Och om Woodward nu inte vill sponsra honom mer så förstår jag det, då han inte alls har lyckats integrera sina värvningar såhär långt (Sanchez, Lindelöf, Bailly, etc). Någonstans finns en gräns – Mourinho är inne på sin tredje säsong och spelmässigt ser det ut som ett krisande bottenlag i Championship snarare än ett topplag i Premier League.

            Om du nu vill blint stirra på att spelarna individuellt suger för mycket – ok, gör så. Men varför har vi tjugo spelare som underpresterar konsekvent? Som visat tidigare i sina klubbar, eller tidigare i United, att de inte är några duvungar. Om en eller tre spelare underpresterar, okej, då kan det mycket väl vara individuellt. Om tjugo spelare konsekvent underpresterar så kallar i varje fall jag det för ett systemfel. Och jag kan, efter två säsonger utan förändring, inte se att Mourinho skulle kunna vända på det här. Han är inte kapabel att förändra sig själv för att hänga med i tiden eller för att använda den trupp han har istället för den han vill ha. Det är alldeles för många tecken på att han inte kan utveckla de spelare han har tillgång till.

            Vissa av dem kanske inte är spelare som ska vara bärande i en klubb av Uniteds dignitet… men varför är det då de största stjärnorna (frånsett De Gea) som viker ner sig mest? Var är Sanchez, var är Pogba, var är Lukaku, när vi behöver skillnad? Varför får Mourinho ut så oerhört lite av dem? Är det för att de inte duger till? Vi har fått se alldeles för mycket av spelare som briljerat på annat håll, som kommit hit, och plötsligt… enorma problem. Varför ska man tro att nya spelare kommer göra särskilt stor skillnad då?

          • Böje

            28 augusti, 2018 at 06:54

            Årets bästa kommentar Felix. Varenda ord är klockrent 👍

          • Diablo

            28 augusti, 2018 at 09:06

            Mycket bra skrivet Felix!

        • Peppis

          28 augusti, 2018 at 09:50

          Är inne på samma spår som Felix… framåtflyttade positioner har efterfrågats ja, men man måste ju ha någon tanke med det också. Nu gick vi bara på ren vilja och det var kanske lite underhållande men gav inte jättemycket ändå. Och framför allt, det här sättet klarar man inte att spela på under en hel säsong. Vi klarade inte ens mer än en halvlek. Förlora hemma mot Spurs är illa som det är men det mest olustiga är när man ser långsiktigt på det. Vad kan man förvänta sig av Mourinho nästa match? Ingen har ju en aning? Jag kan inte se att någon spelare kan förväntas prestera i den här miljön. Vi måste byta tränare och få en omstart, och det behöver vi så snart som möjligt.

          • Djemba Djemba

            31 augusti, 2018 at 12:38

            Bra skrivet Felix!! Ni som vill ha kvar Mou får gärna berätta hur han ska ta United till en ny nivå med sitt sätt att se på fotboll. Ja han har mycket meriter och HAR varit en av världens bästa tränare men att han är bland de bästa nu är ju bara ett sätt att lura sig själv! När tror ni att han tänker börja spela på ett modernare sett som krävs idag? Han gör ju inte det oavsett om han får 20000000000000 mljarder att spendera för. Han har hjälpt oss att släcka bränder vilket han ska ha cred för men att ta oss till en nivå med City klarar han inte!!

  2. b

    28 augusti, 2018 at 00:48

    Brighton 3 mål, Spurs 3 mål, City lär göra 30

    • Felix

      28 augusti, 2018 at 01:23

      Tre matcher, sju insläppta. Förra säsongen? Då tog det 14 matcher att komma upp i sju insläppta.

  3. Kristoffer Grundström

    28 augusti, 2018 at 00:56

    Vill inte skylla allt på en enstaka person. ”Ett skepp seglar bäst vid kraftig motvind”.

  4. UnitedCASANOVA

    28 augusti, 2018 at 01:49

    Ännu en gång har Felix låtit känslorna och sin amatörsyn på fotboll få betygsätta en match.

    Ska UnitedSverige vara en seriös sida röstar jag för en ny betygsättar-skribent. Så kan Felix få skriva av sig i en privat dagbok istället.

    Mourinho kan inte klandras och få 1 i betyg för denna match. På sin höjd är en 3a rättvis, matic borde aldrig spelat med den fysiska form han visade upp, Phil Jones med facit i hand gjorde ett par misstag, men vad hade han för alternativ? Lindelöf var ännu sämre när han kom in och bailly spela sin sämsta match i karriären matchen innan?….

    Fellaini och sanchez kom faktiskt båda in och skapade saker och gjorde skillnad. Så jag vet inte vad du röker för något när du ser på våra matcher.

    Inviduella misstag i positionsspelet kostade oss matchen utöver kanes 0-1 kalldusch. Tex: Shaw lämnade sin pos och gick upp å stötte och ingen mittfältare (Matic) droppade ner å täckte upp när shaw lämnade sin yta vilket öppnade upp för Tottenham osv

    Är det bara jag som reagerar typ varje gång Felix betygsätter? Jag menar inget illa emot dig Felix och påstår inte att jag har rätt i mina uttalanden så ta det på rätt sätt, men jag TROR iaf du är ute och cyklar och borde ge över stafettpinnen till någon mer fotbollskunnig på redaktionen.

    • Xinpei

      28 augusti, 2018 at 03:45

      Börjar se allt fler typer av dessa artiklar där känsloargument haglar och det sätts betyg helt på måfå därefter. Att ge Mourinho eller stora delar av laget en etta är fan i mig amatörism. Fred? Uträttade lite? Han var enorm i första och stod för offensiv så fort han fick bollen. Att ge honom en tvåa för det är bara skrattretande.

      • Peppis

        28 augusti, 2018 at 09:56

        Instämmer om Fred, han gjorde många bra moment, särskilt i första halvlek. Ser lovande ut tycker jag. Lätt att glömma bara för att matchen slutar 3-0.

    • Tobbe

      28 augusti, 2018 at 04:20

      Håller med dig! Bort med Felix han klarar inte av att sätta rättvisa betyg!

  5. Xinpei

    28 augusti, 2018 at 03:46

    De Gea höll dessutom på att ställa till det vid två tillfällen där det var Smalling och Herrera som bröt innan det blev mål. Att ge honom en 3:a men Fred enbart en tvåa eller Mourinho en etta är bara favorisering.

    • Felix

      28 augusti, 2018 at 04:56

      Vid vilket tillfälle bröt Smalling när De Gea ställt till det? Menar du när Matic drällde och tappade boll och Smalling sen stod för en fin brytning på Alli? För det var ju inte De Geas fel i varje fall. De Gea stod dessutom för en fin räddning på Allis läge när Lindelöf klantat det, och kan inte lastas för något av målen. Det räcker till godkänt i min bok.

      Och mittfältet? Dysfunktionellt. Fred var bäst av de tre bakom Lingard, men han var knappast nån jättehit. Slarvade med passningarna och hamnade snett i positionerna en hel del, särskilt i andra halvlek. Mycket vilja, mycket energi – precis som Rashford. Det räcker inte till godkänt, bara till bättre betyg än de klappusla kollegorna Pogba och Matic.

  6. Carlserung

    28 augusti, 2018 at 03:52

    Times up no mour quick fix.

    Jag skrev innan säsongen att jag tror det blir Mourinhos sista och den tesen stärktes ju efter kvällens uppträdande.

    Vad fan håller karljäveln på med. Hur tänker han när han startar Smalling & Jones i mittlåset, Valencia som är tillbaka från skada(?) Matic som är tillbaka från skada, dessutom med endast två offensiva spelare, Lukaku och Lingard. Inte för övriga spelare har rosat marknaden men asså kom igen nu.

    BTW såg ni presskonferensen efteråt? 😂 Han skämmer ut sig själv totalt. The special one.. puhh möjligtvis i sina egna fantasier.

    • Puppym

      28 augusti, 2018 at 04:51

      Konstigt nog så tycker jag om och kolla hans pk och intervjuer för det känns ärligt och öppet. Jag älskar United men hade nog aldrig velat vara manager där måste vara ett helvete med tanke på pressen. När vinden börjar blåsa så blir den till en tornado som tar med allt den kan. Det har Moyes och LVG fått uppleva och Mourinho tornado har precis börjat bildas får se hur det hanteras. Det känns som den allmänna uppfattningen var att Mou kommer få sparken men jag har ändå försökt och inte rycka med i detta och tror på laget under Mourinho bara dem får lite lugn och ro så kommer vinsterna men det känns och tar emot i mitt United hjärta att när det väl inte backas hem så förlorar vi med 3-0 istället. Nu kommer United få allt annat än lugn och ro. Media kommer ligga på ännu mera och tålamodet hos många fans varit låg men nu vi närma oss slutet tror jag. Nästa match är bara vinna som gäller även om det alltid är det. Tycker det är konstigt att vi inte blir bättre än såhär under Moyes, LVG och Mourinho. Resultatet har varit bra mycket bättre hos mou än hos dem andra två men det är något som är fel i klubben som jag inte kan sätta fingret på. Det känns som vi kan ta in vilka spelare och managers som helst och det kommer ändå inte se bättre ut. Hoppas jag har fel och vi vänder på detta.

      • Felix

        28 augusti, 2018 at 05:24

        Anledningen till den känslan är nog att det saknas en övergripande plan, vilket förhoppningsvis kan fixas av att man tillsätter en Director of Football. Värvningsmässigt har vi ju varit all-over-the-place i ett par år, och tyvärr tycks ju fokus ha legat på ”flair” och ”big names” snarare än ”character” och ”functionality”. Det finns ju en anledning till att det fortfarande finns en drös Ferguson-spelare kvar i truppen.

        Vad Mourinho säger och gör på presskonferenserna känns inte superrelevant så länge han inte går in i full meltdown mode – han har alltid spelat ett spel med media. Problemet är att det inte fungerar särskilt bra i United – tidigare har han alltid gått för en ”siege mentality”, en ”vi-mot-dem”-bild… men det har ofta varit genom att måla ut sig som en typ av underdog, med toner av att hellre undvika att förlora än att gå för en vinst. Det fungerar inte i United, för The United Way är att alltid vilja vinna och faktiskt ta på sig pressen – klubbens självbild och managerns självbild går inte ihop.

        Angående de tre managers vi betat av sen Fergie så är det ju olika problem. Moyes kom helt fel in och styrelsen fick panik. van Gaal hade en idé och en tanke men den råkade helt enkelt inte passa särskilt bra vare sig i nutid eller i Premier League (jojo, det där bolltrillandet var sjuhelsikes tråkigt att titta på, och det fungerade inte särskilt väl, men det var rätt tydligt vad han ville att laget skulle göra). Mourinho har istället problemet att hans fotboll spelas helst med en defensiv struktur och fria tyglar framåt – något som är viktigt att påpeka är att fria tyglar framåt och att spelarna faktiskt har frihet är två helt olika saker. Mourinhos offensiv är problemet – spelarna har sina defensiva uppgifter, men får i övrigt förhållningsorder att ”gör vad ni vill”, typ. Det finns ingen grundstruktur, ingen riktig tanke i HUR man ska anfalla, ingen riktig tanke på vilket sätt man ska anfalla… om man tittar på motståndare så finns det ganska snabbt en idé – ta exempelvis Leicester, de försöker ofta få ut bollen på kanterna för inlägg, eller i djupet för Vardy att springa på. Brighton som försöker få upp bollen till Murray och sen fylla på med folk. Men vi då? Vad är vår tanke? Försöker vi komma runt på kanterna för att få inlägg på Lukaku? Näe, för det är halva tiden Lukaku som är där ute för att slå inlägg på… tja’a… ingen alls? Försöker vi spela i luften eller på marken? Det tycks vara enbart knutet till graden av panik spelarna känner. Har vi nån plan för överlappningar, andravåg, när vi ska skjuta, hur vi ska passa…? Det syns ingenting på offensiv planhalva. Om Pogba råkar ha en bra dag så kan det se fint ut, och om vi råkar gå ut med hög energi (vilket vi ofta gör i en halvlek i toppmatcherna) så kan vi ofta få till något genom det – men så fort den energin inte är där, eller Pogba ser loj ut… då behöver man en struktur att falla tillbaka på, intränade mönster för att kunan nöta ner motståndet (Fergusons lag hade alltid en sån struktur, det var därför man i enstaka matcher kunde spela O’Shea, Rafael eller Obertan utan att allting föll i bitar). Man behöver tydliga roller för spelarna så att de, om det går dåligt en dag, vet exakt vad de behöver göra för grunder, det som ska nötas vidare tills det går. Vi har ingenting av det under Mouriho, har inte haft det på två säsonger och ingenting tyder på att vi kommer få det heller. Då är det svårt att se hur vi ska kunna förbättra något också.

        • Puppym

          28 augusti, 2018 at 11:09

          Jag vet inte tycker om strukturen som den är just nu där tränaren kan bestämma allt och göra sin grej. Sarri hade ju varit riktigt intressant eller så hade han gått helt loco för han är ju trots allt en filosof i sitt sätt och se fotboll. Jag tycker mig ändå se en finns struktur i anfalls spelet som t ex igår där man slog djupleds bollar till någon som sprang ut på kanten. Det skedde mer än en gång så viss tanke finns det ju och har även lagt till andra mönster och sen hade Lukaku gjort mål eller vi gjort något så hade det sett helt annorlunda ut. I halvtid var min känsla att vi var bättre laget trots en del misstag i det höga tempot. Håller med om Pogba och jag är väldigt delad i min åsikt om honom så som med Martial man vet om hur grym han är men hans lägsta nivå är bedrövlig. Pogba vann vm men jag tyckte han såg lika loj ut i dem flesta matcherna. Tiden efter Fergie är tuff känns som man aldrig kommer gå vidare.

  7. Roy

    28 augusti, 2018 at 06:08

    Mm,inte roligt att se på…..Säger som jag alltid gjort,Mou är ingen Utd tränare,spelar ingen roll om han vänder på detta. Thats IT!!

  8. micke

    28 augusti, 2018 at 07:41

    Phil Jones, är den gubben ett skämt eller.
    Första matchen för säsongen, och han skadar sig i andra halvlek…är han gjord av glas eller nått…han måste bort tillsammans med smalling…..

  9. Danne10

    28 augusti, 2018 at 07:51

    Förstår att många passar på att klaga extra mycket på Mou. Men helt ärligt nästan varje spelare spelar så slarvigt. För en gångsskull är våra ytterbackar offensiva som man vill. Vad händer? Jo slarv i hem arbetet. Speciellt på valencia igår. Matic slarvar och dräller med bollen. Lukaku missar iafall 3 chanser där en målskytt bör ha gjort minst ett mål på dom chanserna. VNL hade ingen bra dag som alla såg. Kontentan i det hela är att när nästan alla underpresterar och slarvar, då spelar det ingen roll vilka spelare Mou väljer i detta fallet. Tycker faktiskt att United spelade väldigt offensivt för att va Mou och skapade mycket men ingen hade någon riktig skärpa i avsluten samt mycket slarviga passningen mellan åt. Synd med förlust när vi pressade högt och försökte gå framåt.

  10. Ante

    28 augusti, 2018 at 07:57

    Jag har ingen större åsikt kring Mourinhos vara eller icke vara. Ibland tycks jag hålla med #Mouout-ligan, ibland inte. Men igår var det ju smärtsamt tydligt att United har för dåliga spelare.

    När blir det rimligt att erkänna att Pogba är, för att använda ett Tutto balutto-uttryck, en bluff?

    • Ante

      28 augusti, 2018 at 07:59

      Plus. De pengarna vi la på Lukaku förra året. Han kan ju inte spela fotboll? Han kan brunka in en kasse då och då. Men i övrigt..David Bellion var bättre tamejfan.

      • Olof Lundh

        28 augusti, 2018 at 08:19

        Eller Benteke…

  11. Gustaf

    28 augusti, 2018 at 07:59

    Herrera ska inte lastas för 0-2 målet. Smalling gör något som man aldrig får göra som försvarare, ställer offside utan att orientera sig och bilda sig en uppfattning om vart hans försvarskollegor befinner sig.
    Med andra ord så får Smalling ta på sig 2 av 3 mål med direkta misstag.
    Jones och Valencia får ta på sig Kanes mål när Jones tappar markeringen och Valencia släpper första stolpen.
    Förutsätter att Smalling och Jones lynchas i den engelska pressen precis som Bailly och Lindelöf gjorde.
    Eller just ja, de är ju engelsmän…

    • Gustaf

      28 augusti, 2018 at 08:00

      Precis som de gjorde med Bailly och Lindelöf*

      • Diablo

        28 augusti, 2018 at 09:09

        Ligger mycket i det du skriver, engelsmän klarar sig oftast lite bättre i mediastormen.

    • Puppym

      28 augusti, 2018 at 11:14

      Herrera upphävde ju offsiden med typ 10 m konstigt att alla försöker ställa offside och inte han. Hörde han inte kommunikationen eller va det ingen kommunikation alls?

      • Gustaf

        28 augusti, 2018 at 12:20

        Ja, Herrera ligger längst ner. MEN…! När en backlinje är oorganiserad så får man ALDRIG försöka ställa offside. Tar Smalling istället djup och följer med i kommande löpning så uppstår aldrig situationen. Enkelt så.
        Det finns liksom ingen diskussion.

        • Puppym

          28 augusti, 2018 at 16:48

          Det där är ju verkligen ett alldeles för enkelt sätt och se på fotbollen. Herrera hade den lättaste uppgiften av dem alla och det är och springa upp som siste man och vipps hade 2 man varit offside och ingen hade behövt ta något djup. Det är en kommunikation miss eller så var Herrera så fokuserad på att markera Kane eller vem det nu var och glömde bort att han skulle ställa offside. 1-2 m köper jag med djup osv men 10 m felsida är alldeles för mycket för att inte vara Herreras fel

      • Felix

        28 augusti, 2018 at 14:57

        Han är mittfältare i grunden, inte försvarare. Det är knappast förvånande att såna missar händer då. Vi har sett liknande göras av såväl Valencia som Young tidigare, av samma anledning.

  12. Kjellb

    28 augusti, 2018 at 08:27

    Finns bara ett topp lag i hela Europa som roterar så mycket i ett lag, o det är Man United. Säger ganska mycket om att morinho inte fått ordning på laget.

    Ursäkta ”topplag”. Vi kunde ha varit..

    Var inget fel på betygen!

  13. Alex express

    28 augusti, 2018 at 08:34

    Den pessimism som Mourinho har grundlagt runt klubben under hela försäsongen visar sig nu i lagets prestationer, svårt att ge kritik mot enskilda spelare när vi har en tränare som beter sig som en djävla clown.

  14. Geno

    28 augusti, 2018 at 08:35

    När jag läser alla dessa kommentarer så ser jag tyvärr slutet för UNITED.. Allt ”expert” gnäll och tjöt gör det bara värre..
    GLORY GLORY MAN UNITED <3

    • Diablo

      28 augusti, 2018 at 09:12

      Tror nog inte våra kommentarer påverkar Manchester United.. Men detta är ett kommentatorsfält där alla uttrycket sina olika åsikter och teorier, vill man inte läsa så just det då behöver man inte läsa kommentarerna. Allt ”gnäll”är för att de flesta här inne älskar Manchester United och behöver ventilera. GGMU!!

  15. Mogge

    28 augusti, 2018 at 08:36

    Tittade om matchhelvetet nu igen. Första halvleken är helt OK. Lukaku ska ge oss ledningen där. Vad Mourinho vill ha ut av att peta sina köpta, unga mittbackar, vet jag inte. Nu har vi ingen där som kan ge oss stabilitet. När det gäller Lindelöf är det beklagligt att han slarvar med en hempassning till egen målvakt. För dåligt. Speciellt nu när han är under lupp. Bailly är den mittback jag tror på mest i våran trupp. Tycker att vi bör ge killen chans att göra en dålig match. Han borde ha fått starta idag ändå.

    • Albo

      28 augusti, 2018 at 08:47

      Vi sökte ju ofta ytan bakom Spurs ytterbackar, vilket var vettigt resonerat. Problemet var att det ofta var Lukaku, Pogba och senare Fellaini som fick bollen därute. Dessa gubbar ska ju för bövelen vara i boxen och trycka in bollfan, nu blev det att Lukaku försökte slå inlägg till Lingard som blev uppäten därinne.

      Hade vi haft RvP så hade vi gjort ett par mål, nu hade vi Lukaku som inte är i närheten av en toppklass-nia. Han är Mous värvning och håller inte måttet.

      #JoséOut

  16. Morre

    28 augusti, 2018 at 18:16

    Alla var så jävla dåliga ,så jag stängde av ! Alltid gillat utd , inför prestationslön ! Då blir det kanske fart på fanskapen 🖕😍

Lämna ett svar till

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

NÄSTA MATCH AVSPARK: 22/9 16.00
Manchester United - Wolves
Premier League
Visas på

Senaste kommentarerna

FLER Nyheter