Gilla oss på facebook
Advertisement Advertisement Advertisement

Nyheter

Newcastle United vs Manchester United

 

United åkte till St James Park och inkasserade en onödig förlust…

United startelva: De Gea – Valencia (c), Smalling, Jones, Young – Lingard, Matic, Pogba – Martial, Lukaku, Sanchez

United bänk: Romero, Lindelöf, Rojo, Shaw, Carrick, McTominay, Mata

Newcastle startelva: Dubravka – Yedlin, Lascelles (c), Lejeune, Dummett – Ritchie, Shelvey, Diame, Kenedy – Perez – Gayle

Newcastle bänk: Darlow, Manquillo, Hayden, Merino, atsu, Murphy, Joselu

Domare: Craig Pawson
Inför: Från vinsten mot Huddersfield så gjorde Mourinho fyra ändringar: Jones, Young, Pogba och Martial kom in för Rojo, Shaw, McTominay och Mata. Rashford hamnade utanför matchtruppen för första gången för säsongen, på grund av skada, och även Herrera saknades av samma anledning. Benitez gjorde bara hälften så många ändringar som Mourinho: Darlow och Clark fick lämna plats för Dubravka och Lejeune, och inlånade Slimani var ännu inte redo för match uppenbarligen. United spelade med svarta armband av anledningen att klubbens förre mittfältare, Liam Miller, gick bort i cancer för ett par dagar sen, blott 36 år gammal.

Första: Det svartvitrandiga hemmalaget tog hand om avsparken på St James Park via Perez. Redan i andra minuten blev Martial liggande efter att Diame vårdslöst svingat armen och petat Martial i ögat, dock utan reaktion från domaren. I 5e minuten fick Newcastle frispark i farligt läge efter att Smalling olyckligt fått en boll på armen. Gayle stegade upp och skickade bollen i muren, och på returen så drog Shelvey iväg ett hårt och farligt skott mot mål som De Gea gjorde en fin reflexräddning på. Två minuter senare var det Perez som drog iväg ett skott efter att Diame brutit en Matic-pass, men skottet studsade tätt utanför stolpen. Newcastle såg ut som det något piggare laget i inledningen, och United fick kämpa för att få någon vidare kontroll. United hade också svårt att komma till ordentliga chanser, även om man mestadels tog kontrollen över boll och matchbild efter tjugo minuters spel. Framförallt var det sistabollen som inte riktigt kom rätt. Oftast var det Sanchez och Martials passningar som precis hamnade utom räckhåll för Lukaku. I 29e minuten skickade Kenedy ett skott mot mål som De Gea fick parera, och strax därpå slängde sig Jones fram för att blockera ett skott av Shelvey. Dubravka fick tippa ett skott av Lingard till hörna i 32a minuten, även om det såg ut att vara påväg utanför stolpen. Martial fick ett bra läge i 36e minuten då Matic fann honom med en fin genomskärare, men Dubravka väntade ut Martial och räddade med foten till hörna. På ett inlägg av Lukaku i 38e minuten så skickade Martial en nick som gick en bit utanför. I 40e minuten ville Newcastle ha straff då Gayle föll i en duell, men domare Pawson friade. Första reprisen fick det att se ut som om Smalling var på boll, men ett par repriser senare ur annan vinkel så syntes det att han missade bollen. Svår situation för Pawson, som såg Gayle rakt bakifrån. På tilläggstiden så nickade Sanchez fram en boll till Lukaku som via en täckande Lascelles skyfflade bollen över till en resultatlös hörna, varfter domare Pawson blåste av för pausvila.

Andra: När Lingard sparkade igång andra halvlek hade ingendera managern gjort några byten.

I 53e minuten hade Lukaku en boll inne på nick, men den dömdes bort antingen för att Smalling tryckte ner en motståndare eller för att Lukaku knuffade en motståndare. Framåt var det Sanchez som var spindeln i nätet för allt som hände för United. I 56e minuten borde United ha tagit ledningen då Valencia bröt Newcastles uppspel, bollen hamnade hos Lukaku som slog en fin genomskärarpass till Sanchez, som lyckades ta sig förbi Dubravka och avsluta, men bara för att se Lejeune blockera. Dubravka blev liggande efter att ha fått en smäll av Lascelles som försökte stoppa Sanchez, men efter lite behandling kunde han fortsätta. I 64e fick Smalling gult kort för en störtlöjlig filmning på mittplan när han på ett uselt sätt försökte rädda upp en dålig passning av Jones. Den efterföljande frisparken skickades in i boxen, och nickades ner av Gayle till Ritchie som var helt ren mitt i straffområdet – svårt att säga vems markering det var, för fanns ingen i närheten, möjligen Lingards då han såg ut att komma från det hållet? – och Ritchie gjorde inga misstag utan placerade in 1-0 till Newcastle. Strax därpå bytte United ut Pogba och Lingard för Carrick och Mata. I 68e minuten fick Dubravka göra en räddning då Young bröt in och avslutade på mål. United pressade Newcastle tillbaka hårt för att få till en kvittering. I 77e minuten fick Matic lämna plats för McTominay. Efter en hörna i samma minut fick Martial två lägen att avsluta, och båda skotten gick rakt på försvarare framför mål. I 79e var det dags för Gayle att kliva av för Joselu. Fem minuter senare plockades Kenedy av för Atsu. United fortsatte att trycka på men lyckades inte testa Dubrovka ordentligt. I 87e minuten blev Atsu liggande efter att fått en spark i huvudet av Valencia, och denne belönades med ett gult kort för tilltaget. Newcastles sista byte kom i 4e tilläggsminuten då Perez vandrade av för Hayden. United lyckades inte skapa några farliga chanser förrän domare Pawson blåste av för full tid.

Betygsskala: 7: Cantonaklass, 6: Världsklass, 5: Mycket bra, 4: Bra, 3: Godkänd, 2: Inte godkänd, 1: Falcao-klass.

De Gea: 3 – Stabil insats och stod för en fin räddning på Shelveys skott.

Valencia: 3 – Okej insats, men bör kunna bidra mer offensivt. Knappt godkänd.

Smalling: 2 – Såg lite seg ut, och som vanlig väldigt nervös med boll (Newcastle tyckes pressa honom specifikt). Hade däremot tur med att inte ge bort en straff med en mistajmad tackling, och filmningen, som han fick ett välförtjänt gult kort för, var störtlöjlig. Var i övrigt stabil, men det räcker inte till godkänt idag.

Jones: 3 – Hade en bra blockering, men såg onykter ut med boll vid fötterna. Testades inte särskilt mycket av Newcastle.

Young: 2 – Såg inte solid ut vare sig framåt eller bakåt och idag såg han ut att försöka spela med en svårighetsgrad som han överhuvudtaget inte bemästrar.

Lingard: 2 – Såg ut att ha fått en lägre utgångspunkt än vanligt, och det passade honom inte så värst bra. Var dessutom inte vän med bollen.

Matic: 3 – Skötte det defensiva bra, och hade en briljant passning till Martial som fransmannen inte kunde utnyttja.

Pogba: 1 – Orörlig, odisciplinerad och oengagerad. Väldigt blek insats av Pogba som inte såg ut att vilja vara med. Den fullständiga oviljan att ens utmana Gayle vid målet var talande.

Martial: 2 – Fick ett friläge och ett dubbelläge från nära håll, och missade allt med dåliga avslut. Var spelmässigt okej för att utgå från högerkanten.

Lukaku: 3 – Blandade och gav. Bra passningsspel och hade ett par korta perioder då han lyckades få med sig lagkamrater i kombinationer. Men usel i luften och lyckades väldigt sällan låsa boll, samtidigt som han inte kom till positioner där han kunde avslut. Enda gången han fick ett läge av Sanchez så tvekade han för mycket och lät motståndare täcka.

Sanchez: 3 – Okej insats, men sumpade ett fint öppet läge genom att inte direktskjuta. Inblandad i det mesta framåt för United.

Mata: 2 – Gjorde inte minsta skillnad för Uniteds impotenta offensiv.

Carrick: 3 – Bidrog med lite rakare passningsspel.

McTominay: n/a – Spelade för kort tid för att betygsättas.

Mourinho: 1 – Impotent offensiv som saknade struktur att falla tillbaka på. Tycks blåvägra att sätta ett spel som utgår från nyckelspelares (Pogbas, Lukakus) styrkor. Defensiva fasta ser fortfarande ut som en kollektiv kollaps där ingen egentligen tycks veta vad de ska göra. Martial istället för Sanchez till vänster… Detta var en match som blottade strukturella och taktiska brister likväl som individuella.

Summering: United förlorade, välförtjänt, på Mourinhos mardrömsarena St James Park. En impotent offensiv kombinerades med en kollektiv brainfart på en defensiv fast situation. Ingendera av dessa var någon nyhet. United hade förtvivlat svårt att skapa chanser, och de fåtal man skapade slösades antingen bort av kassa avslut (Martial x3) eller för mycket bollduttande (Sanchez, Lukaku). Innermittfältet var mestadels parodiskt och fick Shelvey att se ut som en halvgud. På kanterna var ingen av ytterbackarna särskilt pigg på att gå framåt – återigen, är det individuellt eller instruerat?

Smallings dykning på mittplan var milt sagt onödig, men passningen han fick av Jones var inte bra den heller. Däremot var försvarsspelet på frisparken uselt. Dels det faktum att Martial och Sanchez inte tycktes intresserade av att delta i försvarsspelet, dels att Lukaku stod och såg förvirrad ut istället för att plocka en gubbe, och dels Pogbas ovilja att alls gå in i en nickduell mot Gayle. Resultatet blev att Gayle enkelt kunde nicka ner bollen till en helt ren Ritchie (alltså, helt ren, han hade yta nog att bygga ett nytt Disneyland mitt i straffområdet om han velat) som inte gjorde några misstag. Tyvärr är det där en rätt återkommande plump i Uniteds protokoll, med spelare som inte följer sina gubbar på defensiva fasta. Irriterande, men samtidigt inte i närheten av lika irriterande som den offensiva impotensen.

För United väntar härnäst en FA-cup-match borta mot Huddersfield, innan CL drar igång igen fyra dagar senare med ett bortamöte mot Sevilla.

56 Kommentarer

  1. runar

    11 februari, 2018 at 18:06

    visst var förlusten onödig men helt välförtjänt
    totalt useless and clueless återigen
    har Belgien ett alpint landslag i os kan lukaku åka dit slalompjäxorna sitter ju redan på plats….
    pogba kanske ska sluta springa så mycket hos frisören o lära sig lite om hemjobb istället
    Vi har ju ingen spelidé ingen plan B fast iofs svårt att ha B när inte A finns

  2. Alex_

    11 februari, 2018 at 18:16

    Skulle vilja se en annan laguppställning:

    De gea
    Valencia. Smalling. Vnl. Shaw

    Matic. Jones

    Rashford. Pogba. Martial

    Sanchez

    Låt lukaku vila samt få känna av konkurrens! Denna 11a känns intressant att testa iallafall.

    • Ruben

      11 februari, 2018 at 18:18

      Inte alls tokig elva!

    • Hughes 10

      11 februari, 2018 at 20:56

      Ser spännande ut, men tyvärr kommer vi nog aldrig att få se den!

  3. Ruben

    11 februari, 2018 at 18:16

    Zzz… Ses nästa säsong. Nya miljarder kommer att spenderas och Europa League kommer att spelas.

  4. Sauron

    11 februari, 2018 at 18:27

    Dags att vakna till nu Mourinho, Du har en sjätte plats att försvara!

  5. Ruben

    11 februari, 2018 at 18:28

    Mourinho sa att Newcastle kämpade som djur. Varför gör vi aldrig det???

  6. Inte lukaku

    11 februari, 2018 at 18:35

    Lukaku betyg senaste 7 matcherna:
    0
    0
    0
    0
    0
    0
    0

  7. j.g

    11 februari, 2018 at 18:42

    Allt jäkla snack i viasat är om att pogba används i fel position, vilket även ja tycker han gör. Men var i helvete är hans egna ansvar! Tar inte jobbet, joggar runt, kliver inte in i närkamper! Tyvärr en spelare som jag tror vill vara större än klubben, å nu surar han säkert för att Sanchez sitter på fetast kontrakt! Men den mannen har hittills slitit som ett djur iaf! Det är fantastiskt de minsta man kan kräva när inte spelet funkar!!

  8. Fricken89

    11 februari, 2018 at 18:43

    En dålig dag på jobbet skulle jag säga, där mkt inte stämde i spelet.
    + att chanserna som skapades från oss, inte förvaltades. Vi var nära några gånger, där (på en bra dag) hade varit mål, men bolljäveln ville inte in idag.
    Den spelare som visade mest vilja idag var Sanchez, gillade hans fotarbete/dribblingar i straffområdet skarpt, som förtjänade ett bättre öde.

    Dags för Mou att införa ett tremanna-mittfält kan jag tycka, så att Pogba fattar vinken att han ska spela mer offensivt, där han är som bäst. Det blir enormt lidande för spelet när han inte går framåt.
    Nu när Sanchez har värvats in, så kan faktiskt Mou testa att vila Lukaku och spela Sanchez på topp. Det finns alternativ, det gäller bara att våga testa något nytt ibland, för ibland kan det vara matchavgörande.

    ——————-Sanchez——————-
    Martial———————————–Mata
    ———-Pogba—-Matic—-Herrera———-
    Shaw———–Rojo——Bailly——-Valencia
    ——————–De Gea———————

    • Alex_

      11 februari, 2018 at 20:18

      Ja den 11an såg bra ut, men skulle vilja byta ut Rojo mot Vnl(tyckte vnl blev bättre och bättre när han fick chansen där han dessutom var dominant i 2-3 matcher i rad sen bänkats sedan dess). Sen skulle jag vilja testa rashford på matas kant då har vi speed framåt med martial rashford och sanchez. Mata för mig är en 10a.) sen att Jones tar herreras plats. Såg han spela innemitt i engelska landslaget för några årsen, innan han fick sin skada som höll han borta ett bra tag. Och då tyckte jag att han var riktigt bra. Hade bra driv med boll, täckte yta, läste spelet. Så dominant har jag aldrig sett honom och då följer jag United och engelska landslaget som om det var mitt. Men bara min åsikt. Gillar att läsa andras åsikter samt dela med mig av mina egna. Mou måste iallafall göra något. Oavsett om lukaku gör ett häst jobb eller skapar ytor åt andra eller vad nu tycker att han gör så är inte det hans jobb. Han ska vara våran skyttekung, vår 9a och då ska han leverera mål. Han spelar inte i real där de har Ronaldo som gör 30-50 mål/säsong(alla cuper inräknade). Och vi har ingen mittfältare/ytter som gör de målen heller. Vi behlver en anfallare som gör de viktiga 1-0 målen och inte 3-0 eller 4-0 målen som han gör just nu. Tycker inte vi behlver köpa nya offensiva spelare. Utan mou måste våga testa nya formationer. Så mittfältare samt hb ska vara vårt fokus i sommar. Gärna Fabinho och någon mer. Säljer de ddg så ska de ha kroos i utbyte plus en liten summa pengar(beroende på hur långt kontrakt han har). Innan folk börjar gnälla om hur bra kroos är så vet jag. Men ddg är i mina ögon världens bästa målvakt. Som viinner poäng på egen han(bara kolla på Arsenal matchen spm bara är ett exempel). Han har åldern med sig. Kan lätt spela på denna nivån i minst 10 år till. Men då ska vi ej köp in någon ny. Utan vi har en vra backup, såg vi förra säsongen i el. Sen 2 unga talanger varav ena är utlånad som tydligen gör det bra(johnstone). Oj blev lite lpngt inlägg men man har sp mycket tankar och åsikter som man vill få ut.

    • Spaddeward

      11 februari, 2018 at 23:11

      Fricken: Dålig dag på jobbet? Detta var bland det absolut sämsta jag har sett sen SAF slutade. Du får det att låta som otur, med de ”lägen” vi skapade. Vi förtjänade att få stryk, mot ett lag på nedflyttningsplats. Det finns INGEN spelidé, allt är bara på chans, varenda spelare ser sur ut, ingen kämpar, ingen gör något. Mou och hans två surgubbar till assistenter bara sitter där och ser helt vilsna ut, de har ingen plan. 11 landslagsspelare ser ut som div 4-spelare, han har världens mest begåvade spelare född på 90-talet (Pogba, Martial) i sitt lag men får ut precis ingenting. Det är inte värdigt United, det påminner mer om 90-talets Stoke än ett modernt United.

      Jag stöttar United, inte Mourinho och hans surgubbar.

      GGMU ❤️

      • Fricken89

        12 februari, 2018 at 00:57

        Ja, en dålig dag på jobbet är exakt vad jag skulle kalla denna matchen för. Tycker många härinne överdriver, vilket görs väldigt ofta så fort det blir förlust för oss. Och nej, idag var inte Uniteds sämsta match sedan SAF pensionerades. Vi var mkt sämre under hela Moyes perioden.
        Sedan är det också så att alla de ”mindre” lagen i ligan höjer sig när de möter oss. Och det gör de betydligt oftare mot oss än när de möter något av de andra topp 6 lagen. Martial hade ett par, varav ett gyllene läge att göra mål, efter världsklass-passningen från Matic. På en bra dag så hade han gjort mål där. Martial får se till att bli mer klinisk i sina avslut framöver, vilket såklart gäller alla våra offensiva spelare. Det blir enormt viktigt och avgörande när motståndarna är heta på gröten som idag, att förvalta majoriteten av chanserna som man skapar, fast det var inte våran dag idag helt enkelt. Lukaku sumpade två möjligheter. Sanchez hade två gyllene lägen, det ena när han dribblade sig igenom hela det trånga straffområdet och fixade hörna istället för mål och det andra när han tog emot en passning och kom ur balans vid öppet mål och bollen hann täckas bort. Newcastle hade färre målchanser än vi, men de förvaltade sin chans som blev mål och seger.

        • Spaddeward

          12 februari, 2018 at 08:28

          Om man tittar på spelarna vi har på planen jämfört med Moyes så tycker jag detta är klart sämre. Moyes hade ett lag fullt av pensionärer plus Fellaini och Januzaj. Mou har flera världsspelare påväg uppåt eller i sin prime.

          Man kan säga att Martial borde ha gjort mål, det tycker jag också, men det raderar inte faktumet att spelet är helt bedrövligt. Martial är helt lost till höger, Pogba är helt lost som sexa, Lukaku är helt ensam, Lingard såg ut som vilken Brighton-spelare som helst, och Alexis var den enda som försökte ordentligt trots att han brände öppet mål. Det finns inga inövade spelmönster, det finns inga tankar offensivt.

          • Fricken89

            12 februari, 2018 at 11:14

            United låg aldrig tvåa i ligan under Moyes. United har legat topp 2 i ligan hela den gångna säsongen, vi är kvar i FA-cupen och klara för slutspel i CL, så det finns fortfarande titlar att slåss om. Igår anser jag (som sagt) att det var en dålig dag på jobbet. Fast visst finns det fortfarande några brister i laget som bör åtgärdas i sommar och det är att värva in en/två nya mittfältare varav en att ersätta Carrick, en ny högerback (Valencia har, förutom hans klass-mål, varit riktigt blek offensivt + att han är 33 år snart, så det är läge att värva in ersättare), kanske en ny högerytter (beroende på hur det går för Alexis där) och en ledargestalt-mittback. Vi har många bra spelare, fast ingen riktig ledaregestalt. Zlatan till viss del, fast han är ju inte tillgänglig på planen, även Carrick fast han har också varit frånvarande från spel länge (bortsett från igår). Så ja, en stark ledargestalt är viktigt att få in truppen i sommar, anser jag.

          • Spaddeward

            12 februari, 2018 at 11:58

            Vi ligger tvåa för att vi har gjort mer mål än nu under Moyes. Det är ett framsteg men spelet är lika dåligt.

            Du kan värva vilka spelare du vill. Så långe Mou stryper dem så kommer de se ut som Pogba allihop. Mou skulle kunna förstöra Messi till och med. Felet är inte spelarna, felet är surgubben på bänken.

          • Fricken89

            12 februari, 2018 at 18:31

            Den s.k surgubben, har iaf vunnit PL 3 gånger med Chelsea. Som sagt, jag anser att många här överdriver, vilket är lätt hänt när man är frustrerad efter en tung förlust och en bitvis blek insats. Att träna United är inget lätt uppdrag för någon tränare. Finns heller inget som säger att t.ex Pep hade gjort det bättre än Mou bara för att han gör succé med City. Det finns fortfarande brister i laget och Mou fick ett tre års kontrakt (och har förlängt optionsåret) av en anledning, för att klubbstyrelsen tror på honom – jag tror också på honom. Det som fattas är en riktig ledargestalt av Keane/Vidic-typen som behöver värvas in, får gärna vara mittback isf. Sedan tror jag att Pogba kommer att få spela mer offensivt, när Mou fått in pusselbiten/spelaren som fattas i mittfältet. Jag tror inte han litar helt på mittfältet som vi har idag, han vågar inte lätta på handbromsen. Det kommer säkert att värvas in en/två mittfältare i sommar och två backar, en mitt och en höger.
            Tålamod säger jag.

            Pengar är bra att ha, men trots det, så byggdes inte Rom på en dag.

        • Martin

          12 februari, 2018 at 17:36

          Nja, jag håller nog inte med dig här. Tror du glömmer fort. Under Moyes var det inte bra, men sen var förväntningarna ännu högre då med, som regerande mästare. Men nu känns det som att vissa fans sänkt sina förväntningar. Accepterar detta spelet mer. Men faktum är att bortsett Europa League, en b-lags turnering. Så har egentligen inte Mourinho presterat särskilt mycket bättre än Moyes. Faktum är att man faktiskt vann mer ligamatcher under Moyes år, än vad man gjorde under Mourinhos första.

          • Spaddeward

            13 februari, 2018 at 08:40

            Jag skriver inte detta i frustration efter den katastrofala ”dagen på jobbet”. Det ser ut såhär varje match.

            Att rabbla Mourinhos meriter håller inte, man kunde ha använt samma metod för att försvara LvG och alla vet ju hur det gick. Mou har snart hållt på lika länge som LvG, och ingen tydlig förbättring har skett. Miljarder har spenderats men ändå är vi beroende av individuell kvalitet eftersom vi inte har några mönster. ”Rom byggdes inte på en dag” är helt rätt men att öva in offensiva spelmönster tar bara några dagar. Det ska inte behöva ta år. Precis som i Chelsea. ”Passa till Hazard och hoppas att han eller Costa gör mål, och att Cahill/Terry håller tätt”.

          • Fricken89

            13 februari, 2018 at 11:35

            Det har inte sett ut såhär varenda match, det har gjort det från och till. Och självklart har United blivit bättre sedan Mourinho tog över, vi vann 2 titlar och en bonustitel (CS) förra säsongen. Denna säsongen har vi prenumererat på topp 2 positionerna i ligan ända sedan säsongen startade. Och sen att du tar upp Uniteds spenderade pengar? Som sagt, pengar är bra att ha, men trots det så byggdes inte Rom på en dag. Mou har inte byggt färdigt sitt United uppenbarligen. Han kan uppenbarligen inte spela United så som han vill än, inte varje match iaf. Och han fick (som jag sa i en kommentar ovan) ett 3 års kontrakt + 1 optionsår av en viss anledning. Han har gjort betydligt bättre ifrån sig än både Moyes och LVG. Och som jag också nämde i en kommentar ovan, så är det inget lätt uppdrag för någon tränare att träna United.

            Smalling och Jones håller inte att spela tillsammans, tveksamt om de håller att vara kvar i laget överhuvudtaget. vi behöver få in bättre och stabilare mittbackar, varav en (som sagt) gärna får vara en stark ledargestalt. De mittbackarna i United som presterat bäst är Rojo och Bailly, dock är båda skadebenägna, därför behöver det breddas med likvärdig och bättre kvalité där, så man slipper se dessa kontrastskillnader i kvalité, så fort någon blir skadad.

            Så som United inledde denna säsongen, är så som Mou säkerligen vill spela United, då spelade vi riktigt bra fotboll. Hoppas möjligheten kommer att göra sådana matcher igen i de kommande matcherna. Kanske när Bailly är tillgänglig för spel igen och spela ihop med Rojo, så att offensiven i laget blir trygg att våga att ösa på framåt.

          • Spaddeward

            13 februari, 2018 at 14:01

            Vi har fortfarande ingen offensiva mönster, ingen spelidé. Jag håller med om att ledare likt Vidic och Rio saknas, men att få ut så otroligt lite av så grymma spelare är inte godkänt. Om jag var Pogba eller Martial så hade jag försökt lämna så fort som möjligt för att kunna utvecklas på riktigt. Båda spelas ur position eftersom Mou är sjukt envis och vägrar erkänna att det ALLA andra tycker är rätt. Typ att Pogba är helt kass som 10a men typ bäst i världen i sin fria offensiva roll. Eller att Lingard (läs Brighton!) spelas som 10a och Martial till höger. Ska Martial slicka linjen och mata inlägg på Lukaku (som aldrig får petas någonsin, för de andra går absolut inte att lita på) eller ska han vika in och skjuta med vänstern? Att slösa bort en sådan talang på det sättet är kriminellt, det gör ont i mig.

          • Spaddeward

            13 februari, 2018 at 14:02

            Pogba är kass som 6a ***

          • Fricken89

            13 februari, 2018 at 17:42

            Jo, vi har visst ett offensivt mönster. Så som vi spelade i början på säsongen, är så som Mou säkerligen vill spela United. Dock har vi inte tillräckligt bra medspelare till Pogba och Matic i mittfältet för att kunna få kontinuitet av bra spelade matcher. Och som sagt, en kass backlinje. Så det finns brister i laget som måste åtgärdas i sommar.
            Tålamod, så kommer United att glänsa tillslut.

          • Spaddeward

            13 februari, 2018 at 22:16

            Nej, det finns inga mönster. Så länge det inte klassas som mönster att improvisera eller slå långa inlägg på Lukaku eller Fellaini. Allt är improviserat, och spelarna spelas ur position. Det gör ont i mig att se Pogba som sexa och Martial till höger. Rekommenderar grabbarna att lämna för en klubb som spelar mer positiv fotboll som passar dem. Båda hade blomstrat under Pep och Klopp, precis som bla Salah och Sterling.

          • Fricken89

            13 februari, 2018 at 23:29

            Då kan du inte ha följt United i början på säsongen isf, om du påstår att det inte finns några offensiva mönster. Vi spelade riktigt bra inledningsvis på säsongen, sen visade det sig mer och mer att delar av spelarmaterialet (Mkhi för att nämna ett exempel) inte håller måttet och gör jobbet som Mourinho vill ha ut från var och en.
            Har vi tålamod, så kommer det att bli bra tillslut.

          • Spaddeward

            14 februari, 2018 at 08:44

            Jag har sett varje minut den här säsongen. De första fyra matcherna var jättebra, men det beodde på spelarnas egna kvaliteter snarare än Mous ”mönster”. Sen gick Pogba sönder och Lukaku började missa lägen och vips så föll allt. Om man har inövade mönster så innebär det att i princip alla spelare kan göra jobbet. Så är inte riktigt fallet här när allt förstörs när en spelare blir skadad. Sen dess har ”mönsterna” inte setts till, och det har gått ett halvår sedan de där 4-0-matcherna nu.

          • Fricken89

            14 februari, 2018 at 10:40

            Det märks inte.
            Skrämmande vad många skriker efter tränarbyten så fort det blir någon förlust. Det är alltid managerns fel, aldrig spelarmaterialet..

            United kommer spela bra igen, när vi har tillräckligt bra spelarmaterial i truppen. Medelmåttorna måste säljas och ersättas med världsklass, sedan måste man visa tålamod också, så att det blir ett fungerande lag av det hela, för det görs inte heller över en natt.

          • Spaddeward

            14 februari, 2018 at 12:01

            Jag har inte någonstans sagt att jag vill sparka Mou. Jag gillar inte hans fotboll pchoch står inte bakom den, men jag älskar United och då måste man också acceptera vem det än är som är manager.

            Men det faktum att bla Pogba, Mkhi och Lukaku har dominerat i tidigare klubbar men inte fått det att lossna alls under Mou tycker jag är konstigt.

            Eller, är det egentligen så konstigt att Pogba inte levererar för fem öre när han spelas HELT ur position? Eller att Martial slösas till höger, där ALLA vet att han inte kan utretta någonting? Carrick/Herrera/McTominay kan göra jobbet som sexa minst lika bra som Pogba. Snarare bättre. Så det finns spelare. Problemet är bara att Mou är så sjuhelsikes envis och inte vill erkänna att ALLA experter och ALLA fans har rätt.

            Har du nån rimlig förklaring till att vi inte har sett röken av de så kallade ”mönsterna” sen början av september?

          • Fricken89

            14 februari, 2018 at 18:08

            Indirekt så är det det du säger, eftersom du sagt i varenda kommentar i den här artikeln att du inte gillar Mou’s sätt att spela United. Då vill du uppenbarligen ha in någon annan.
            Nu har Martial bara spelat EN match till höger (senaste matchen), annars har han spelat till vänster.

            Ja, förklaringen är den att vi inte har tillräckligt bra kvalite i truppen på vissa positioner, som gjort sig märkt från och till, då de inte kan leverera det som Mou kräver. Sen är det så att drabbas en spelare, så drabbas alla, då vi är ett lag som ska leverera tillsammans. Åtgärdas dessa positioner (Mittfältet och Backlinjen) med världsklass värvningar i sommar, så kommer det bli bra tillslut.

  9. raul

    11 februari, 2018 at 18:58

    Jag sörjer nog engelsk toppfotbolls död mer än United just nu. Uppenbart att ligan endast kan bli sig själv igen om klubbarna bakom City också får nya starka ägare. 16 poäng mellan ettan och tvåan för tankarna till Serie A och La Liga.
    RIP PL!

    • Viktor

      12 februari, 2018 at 15:59

      Inte minst bundesliga

  10. D.K

    11 februari, 2018 at 19:33

    Napoli vänder ett 1-0 underläge till vinst med 4-1 mot ett topplag på en halvlek (ok, 1-1 kom i 45:e), och man gör det med en strålande offensiv. Vi skapar knappt en målchans och förlorar med 1-0 mot ett bottenlag. Snälla plocka sarri innan någon av våra konkurrenter gör det, och börja spela United-fotboll igen.
    Bort med mourinhos buss snarast

  11. raul

    11 februari, 2018 at 19:33

    Tips till Mourinho:

    Man får peta Lukaku!

  12. Andy

    11 februari, 2018 at 20:14

    Mourinho har fördärvat många duktiga offensiva spelare med sitt destruktiva fotbollstänkande. När dessa spelare lämnat Mourinhos skugga, har dom fått nytt
    mod, självkänsla, fått börja spela den fotboll dom var, är bra på, offensiv fotboll. Två av dem har nu mycket ledande offensiva roller, i PL-konkurrenter.
    Nu har Mourinho gett sig fan på han skall låta Pogba gå samma öde tillmötes.
    Tvinga honom spela defensiv mf. Pogba är offensiv, offensivt skolad, skall spelas offensivt. Med det spelarmaterialet skall det inte vara några som helst problem skapa, spela Pogba i en offensiv roll. Visst kan, borde, Pogba ta lite större ansvar i sin roll som spelare, men vantrivs man i den rollen han har fått blir resultatet svagt. Problemet ligger till stora delar
    hos Mourinho. Ett problem som måste lösas snarast, om vi skall vara konkurrenskraftiga, attraktiva.

  13. Sam

    11 februari, 2018 at 20:24

    Asså fyfan dålig smalling är att han ens får spela är ju sinnessjukt. Killen är så jävla dålig. Lägg in rojo lr lindlöf istället.

  14. Hampe

    11 februari, 2018 at 20:24

    Hahah så kul och läsa allt hat mot lukaku, sjukt att alla tror att spelet kommer vända så fort vi petar honom. De är inte hans fel att United spelar kass fotboll utan att vi inte har någon spelidé alls. Alla andra lag i pl har ett sätt att spela fotboll på beroende på vilken maneger man har. Antingen funkar de sätter eller så gör de inte de. För citys del går de strålande, dom är otroligt strukturerade. United däremot springer runt som höns på plan och verkar inte ha de minsta koll på vad de gör. Antingen är de Mourinho som inte lever upp till förväntningarna elelr så är de spelarna som inte fattar vad Mourinho vill att dom ska göra. Lukaku är den killen som ska göra mål men hans spelstil passar inte in i sättet United spelar just nu, inte heller pogbas och andra spelare i United. Så sluta skyll detta på lukaku, för så fort United börjar spela bra fotboll kommer han också göra de.

  15. Sauron

    11 februari, 2018 at 20:26

    Nu har vi Chelsea, Palace, liverpool härnäst i ligan. Med detta spelet ligger vi på femte plats i mars.

  16. Mogge

    11 februari, 2018 at 20:31

    Detta var inte kul att se. Dålig rörlighet i laget och noll spelglädje.

  17. Tobbe

    11 februari, 2018 at 21:12

    Hej alla jag är unitedfan sedan tidigt 80-tal.Efter dagens match börjar man faktiskt fundera över klubbens val att förlänga med Mourinho.Moyes ovh Lvg fick inte jobba färdigt men Mourinho verkar inte kunna eller veta hur man ska spela fotboll och då även mot lag där united förväntas vara spelförande .Trots stora investeringar i spelare verkar laget sakna självförtroende och spelidé.Båda dessa skapas framförallt av en bra tränare.Känner en oerhörd frustration över lagets framträdande,så oerhört uselt så avdrag på lönen vore det enda rätta.Vi har i stort sett lika bra spelare som övriga lag som spelar en bra fotboll.Vad vi dock inte har är kunniga tränare,ledare som kan utveckla dessa spelare till ett slagkraftigt United lag,ett lag värt vår historia.Att förlora en fotbollsmatch är ingen skam men för fan visa lite värdighet då.Så bara face the fact och försök hitta en tränare med ett modernt fotbolls tänk som kan skapa,utveckla.Vi kan inte vinna någon större trofé med Mourinho som tränare.Tyvärr är det så .

  18. Xavi

    11 februari, 2018 at 21:24

    Nästan halva laget va rent sagt ur uselt idag! Han spelar pogba helt fel .. sen Lukaku va bidrar han med?? Nej 2 nya backar och 2 nya mittfält, dags att vakna nu mou!! Detta e riktigt uselt

    • Reddevil

      11 februari, 2018 at 21:28

      Hahaha fyfan vad folk är okunniga, hade martial satt sina 2 frilägen och sanchez sitt o vi hade haft 0-3 vi hade allting förutom målet och tycker att både lukaku och young va bäst för dagen. Martial kan man nästan skylla på idag för hans oskärpa framför mål idag annars va denna matchen kassaskåpssäker ren otur tycker jag själv sen hade pogba känningar före matchstart o df kanske inte gick ut full.

  19. Stefan

    11 februari, 2018 at 21:58

    Lukaku 3!?, det spelar ingen roll hur dålig han är så tycker du han är ok. Han skapar nästan inget framåt, vinner inga dueller, lyckas sällan eller aldrig att låsa fast boll i anfallszon, nickdueller!!!! – noll. Är nästan alltid steget efter när det finns lägen, skapar inga ytor för sig själv…..ja listan är lång, men Martial som lyckas åtminstone med att skapa lägen för sig själv, han får en 2:a av dig!? Visst han brände sina målchanser, men han är dubbelt som bra som Lukaku på att låsa fast boll och kunna skapa något framåt.
    Bänka sopan omedelbart och låt Martial eller Sanches spela där, samt låt Pogba få en fri roll bakom.

    • Felix

      12 februari, 2018 at 02:27

      Jag anser att Lukaku gör det okej utifrån sina förutsättningar. United spelar inte för fem öre till Lukakus styrkor, men han lyckas ändå spela igenom lagkamrater till fina chanser (som de ändå sumpar).

      Men att jag skulle tycka att han alltid är okej? Pool A (2), Benfica A (2), Chelsea A (1), Basel A (2), Brighton H (2), Watford A (2), City H (0), Burnley H (2), Spurs A (1), Huddersfield H (2). Där har du tio matcher där han inte fått godkänt, två där han nått bottenbetyg och en där han var så klappusel att han trillade ner under skalan. Men visst, kör hårt, tyck du att jag alltid ger honom godkänt oavsett, det är ju en så väldigt bekväm beskrivning för dig istället för att hålla dig till verkligheten.

      • Spaddeward

        12 februari, 2018 at 16:04

        Jag håller med Felix. Lukaku gjorde det okej. Det finns andra (både på planen och på tränarbänken) som förtjänar mer kritik.

  20. Peppis

    11 februari, 2018 at 22:03

    Idag tycker jag dock Lukaku var bättre än vanligt, bra intentioner och stark i ganska många närkamper. Det är det kollektiva anfallsspelet som gör mig så jävla ledsen. Vad är det ens vi försöker göra? Mot Tottenham intalade jag mig själv att det var de som gjorde oss dåliga. Men tyvärr vet man nu att det inte är så. Många spelare är på hugget idag och vill något, Young, Sanchez, Lukaku, Martial. Men de verkar inte ha en aning om hur de ska spela ihop som ett lag. Pogba vete fan vad han sysslar med. Joggar omkring där i mitten. Man skulle vilja veta vad han tänker om det här.

  21. ManU4ever

    11 februari, 2018 at 22:18

    Kanske dags för tränarstaben att ta sitt ansvar istället, se till att få in ett mönster och en kontinuitet i spelmodellen, är ju i stort obefintlig anfallsmässigt. Att inte få ut mer av ett såpass talangfullt lag ligger ju enligt mig på tränaren. Bedrövligt. Handlar ju om allt ifrån inställning till ansvar och framförallt, raka direktiv som ligger till fas för kontinuitet. Tycker man ser ganska klart vissa matcher där spelet inte ens existerar, till följd av misstag och slarvigt spel ifrån spelare som normalt sett levererar stabila insatser. Sen tar folk fram sågen och fullkomligt kapar spelare rakt av. In med nya, byt ut osv… herregud… det är ett av de bästa lagen i England på pappret, se till att förvalta det istället. Känner mig mkt tveksam, mer än förut gällande Mourhinos vara eller icke vara! Är det verkligen detta vi vill bygga ett lag på, vad kräver man för spelare för att hans modell skall funka, existerar dom? Känns som hans ide´ börjar bli lite gammalmodig. Anfall bästa försvar hette det en gång i tiden…

  22. Hassehare

    11 februari, 2018 at 22:19

    Förstår mig inte riktigt på dagens United.
    Kommer inte runt på kanterna, ingen rörelse , ingen som löper i djupet.Varför måste man spela hem till de gea vartefter han ska lägga en lång på lukaku? Klarar inte mittbackarna av detta?
    Detta spelet känns så jävla onödigt. Med den trupp vi har ska vi bara kunna blåsa på med full fart framåt.
    Hoppas det blir bättre men tyvärr så hjälper det nog ej med vilka spelare vi värvar in. Mou har fått till stabilitet men tror inte han kommer att utveckla United så mycket mer.

    • ManU4ever

      11 februari, 2018 at 22:34

      Jag tror spelmodellen är problemet och jag tror också den är utdöd, man kommer inte nå stora titlar då Europas bästa lag i forma av City, PSG, Bayern spelar en offensiv fotboll med stort bollinnehav! Svårt att besegra United ja, men alldeles för tunn ide med små marginaler. Att möta City på Old Trafford och försöka kontra till sig vinsten säger allt.

      • ManU4ever

        11 februari, 2018 at 22:36

        Lägg dessutom till vad som händer med spelarna om man skall köra den spelmodellen på hemmaplan. Inte bra… och jag är rädd för att om detta blir långvarigt kan man få se en ny spelarprotest likt Chelsea i United. Skulle inte förvåna mig…

  23. Laget

    11 februari, 2018 at 22:40

    Om divan var skadad hade jag haft lite förståelse. Men annars undrar jag varför tror han att måste spela bara offensivt? Ska han inte komma ner o hjälpa laget? Varför gör det exempelvis Alex? Tror han att det räcker med ett par finter sen är det färdigt? Om han vill spela offensivt varför springer han inte mer?Isf han kan medverka i spelet i båda delarna. Nej han är lat har inget ansvar. Han orkar och vill inte springa för här gäller i första hand att tänka på jävla håret. Har sagt det från början att det var fel att ta honom tillbaka och står fortfarande för det. Ingen jävla karaktär i vissa spelare. Sen är det massor här inne som det är ända de vet o klagar är systemet, Martial vänster, han höger hit o dit. Men hur fan spelar exempelvis Sane och Sterling på hel fel positioner. Nej det märks aldrig om de spelar på de förbannade ”fel positionerna” som en del experter här inne påpekar. De spelar alltid bra oavsett vilken sida de spelar.

  24. Zingo

    11 februari, 2018 at 22:43

    Fyfan vad jag skäms över dessa överbetalda idioter. Tror matchen är vunnen innan den börjat. De måste börja ta varenda jäkla match seriöst och speciellt mot de mindre lagen för att möta Utd är som en champions league final för dem. Fyfan vilka nollor vi har i laget. Sir Alex skulle inte låta detta hända.

  25. Stefan

    11 februari, 2018 at 22:44

    ————————Sanches———————
    Martial—————————————-Mata
    ————Pogba—————Herrera———
    Shaw—————Carrick—————-Valencia
    ————Jones—————VNL—————
    ————————De Gea———————

    Något sådant här skulle jag gärna se, men det lär väl aldrig hända:(

    • Stefan

      11 februari, 2018 at 22:48

      Provar igen då:))))

      —————-Sanches—————
      Martial————————Mata
      ———Pogba——-Herrera——-
      Shaw——-Carrick ——Valencia
      ——-Jones———VNL———-
      ————-De Gea—————

  26. farzad khazaei

    11 februari, 2018 at 23:04

    Pogba är ingen playmaker, han ska spela bakom Lukaku. Kantspelet måste slipas till med renodlade wingers. Det funkar inte med Lingard som vill in i banan, alla vill in i banan förutom Sanchez som kan bryta in från olika vinklar. Det blir för lättläst många ggr och är lätt att försvara mot. Om jag får tycka en sak så måste backlinjen bytas ut helt och hållet, Valencia, Smalling och Jones är för dåliga med bollen och bidrar absolut inget till anfallsspelet eller till positionsspelet då de rensar allt för ofta. Jag föredra också Shaw framför Young då han är en naturlig försvarare.

    Tycker Lukaku gjorde det bättre än någonsin idag som bollmottagare och fick en del väldigt svåra bollar att ta emot med en spelare i hälarna, tyckte han gjorde det bra där. Matic roll tycker jag är överskattad då jag inte riktigt ser vad den bidrar till, blir oftast överspelad och man noterar ej denna position. Matic är för långsam många ggr och bidrar inte alls till presspelet.

    United måste värva en winger i samma anda som Sanchez som kan dominera. Lingard har inte finessen att spela som släpande forward utan han tar för många touch på sig och springer mot eget mål när han får bollen felvänd, vilket inte alltid är gynnsamt om vi ska skapa chanser. Vi borde spela Pogba på denna position. Jean-Michael Séri borde värvas in som kan spela som en defensiv playmaker.

    Slutligen så föredrar jag Mctominay istället för Matic då denne är yngre och mer utav en kämpe, som jagar och sliter frenetiskt. Matic börjar visa sina brister och han ser väldigt bekväm ut allt för ofta och slår bort många bollar även om han hittar rätt ibland. Valencia och Smalling har inget i United att göra och dessa är inte kvalitetsspelare utan mer truppspelare. Smalling har jag aldrig sett maken till en sådan träfot på denna nivå, Valencia är inte långt efter. Young är inte heller han en ytterback och måste väck. Martial ser inte alls bekväm ut som ytter och jag tycker att man kan pröva honom på Lukaku´s position då han ändå gjort en ansenligt antal mål och på nästan samma målskörd som den sistnämnda!

  27. Richard

    12 februari, 2018 at 06:23

    Alltså hur jävla dåligt börjar vi inte matcherna.Varenda match så börjar vi halvdant,o förlorar alla närkamper.Hur kan man gå in i matcherna med den inställningen.
    Pogba borde kunna göra ett bättre arbete.För han gör inte sitt bästa.I Frankrike ,så gör han ju jobbet.

  28. Diablo

    12 februari, 2018 at 07:49

    Ett otroligt ineffektivt United som helt saknar linjer i offensiven. Visst finnns det lägen att göra mål men tycker att det oftast ser otajmat ut och spelare blir ängsliga med boll. Väldigt mycket hänger på individuella prestationer och det är ett kraftigt underbetyg för Mourinho. Sen att fortsätta med Jones/Smalling är en gåta. Båda är bra och kraftfulla backar men saknar passningsspelet och lugnet med boll. VNL hade behövts med sitt passningsspel och lugn där bak. Jag tror många spelare blivit mindre ängsliga då. Säger inte att det är lösningen men det hade definitivt blivit bättre passningspel från den egna planhalvan.

Lämna ett svar till

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

NÄSTA MATCH AVSPARK: 25/9 21.00
Manchester United - Derby County
Ligacupen
Visas på Eurosport player

Senaste kommentarerna

  • Kommentar från: the manager U18, U23, Dam – v38Du bet på den alltså!Sep 24, 11:43
  • Kommentar från: Richard Manchester United vs WolvesJag fattar inte att vi har 3 vänsteryttrar men 1 högerytterSep 24, 11:38
  • Kommentar från: Andy Pogba: Vi borde anfalla mycket merÄntligen en kommentar från spelarledet. Hoppas han står för uttalandet. Jag har tillhört den skara som kritiserat Mourinho ända…Sep 24, 10:59
  • Kommentar från: ML Mourinho: Gillade inte det jag sågMen hur länge vill vänta dessa ungar att inte kämpar för sin tränare och klubb? Det gjorde de inte med…Sep 24, 10:42
  • Kommentar från: Oskar Mourinho: Gillade inte det jag sågCasanova// har man någongång själv spelat fotboll så vet man att spelarna inte ger järnet för att man vill ha…Sep 24, 08:38

FLER Nyheter