Gilla oss på facebook
Advertisement Advertisement Advertisement

Nyheter

Manchester United vs Manchester City

Lukaku avgjorde Manchesterderbyt med två assist i Citys favör…

United startelva: De Gea – Valencia (c), Smalling, Rojo, Young – Matic, Herrera – Rashford, Lingard, Martial – Lukaku

United bänk: Romero, Lindelöf, Jones, Shaw, McTominay, Mata, Ibrahimovic

City startelva: Ederson – Walker, Kompany (c), Otamendi, Delph – Fernandinho, De Bruyne, David Silva – Sterling, Gabriel Jesus, Sane

City bänk: Bravo, Mangala, Danilo, Gundogan, Bernardo Silva, Zinchenko, Aguero

Domare: Michael Oliver

Inför: Mourinho gjorde två ändringar sen senaste PL-matchen: den första framtvingad pga Pogbas avstängning, och han ersattes av Herrera. Den andra för en formationsförändring, då Lindelöf bänkades för Rashford. Pep gjorde å sin sida tre ändringar från mötet med West Ham – in kom Kompany, Fernandinho och Gabriel Jesus istället för Mangala, Danilo och Agüero.

Första: United fick ta hand om avsparken hemma på Old Trafford. Redan i 4e minuten fick Walker matchens första gula kort då han kom in sent mot Herrera. I 11e minuten skickade Rashford iväg en passning i djupet efter att ha fångat upp en boll på mittplan, men Lukaku var lite för seg eller passningen var lite för hård, så Ederson kunde skopa upp den. I 13e minuten ville City se ett gult kort på Matic för en fällning mot Walker, men reprisbilderna visade att det snarare borde varit ett gult för filmning på Walker. I 17e minuten dribblade sig Gabriel Jesus förbi Rojo på en kontring, men hans avslut var löst längs marken och enkelt för De Gea att rädda. City var det lag som hade mest boll, och de spenderade en del tid utanför Uniteds straffområde, dock utan att lyckas ta sig igenom Uniteds försvar. Efter 21 minuter så föll Gabriel Jesus i straffområdet och ville ha straff, men domare Oliver friade. Han borde nog ha dragit upp det gula kortet då Jesus la sig utan kontakt. Strax därpå så ville United-spelarna ha något på Kompany då han satte dobbarna före på bollen utan att vara nära att pricka Herrera med annat än sitt smalben. Oliver visade dock kyla och gav bara United frispark, även om han lika gärna kunde ha släppt den. Herrera föll ju dock skrikande som om han brutit benet… den typen av överspelande hade man gärna sett honom sluta med. Både Rojo och David Silva blev liggande i 34e minuten efter att Rojo satte pannan i Silvas bakhuvud i en nickduell. Var bara Rojo som slog upp ett blödande sår dock. Rojo belönades även med ett gult kort då han hoppade in sent i duellen. Lindelöf fick börja värma upp, men efter lite behandling såg Rojo ut att kunna fortsätta. I 42a minuten tog Sané emot en boll i bortre änden av straffområdet, och en Young som ägnade lite för mycket tid åt att vifta efter offside klarade inte av att blockera, så De Gea fick tippa en boll via ribban till hörna. Hörnan resulterade i att Lukaku, i kamp med Otamendi, nickade en studs i marken som Silva, onsideställd av en felplacerad Young, kunde volleyskjuta in till 0-1. Repliken kom i den andra tilläggsminuten av fyra: Rojo skickade iväg ett högt inlägg från mittlinjen, vilken Otamendi bara lyckades toucha, men tillräckligt för att Delph skulle misslyckas med att ta ner den, vilket gav Rashford fritt läge, och denne gjorde inga misstag utan placerade in 1-1 under en utrusande Ederson som hamnat lite ur position (antagligen av ren chock). När domare Oliver sen blåste av för pausvila hade United på mindre än fem minuter gått från panic mode till att kunna gå till paus med en hyfsad känsla.

Andra: Andra halvlek sparkades igång av City efter att Rojo plockats av för Lindelöf, sannolikt pga huvudskadan han ådrog sig i första halvlek, och Kompany fått lämna plats för Gündogan. United inledde andra halvlek ganska positivt, men man skapade bara halvlägen utan avslut. Det kändes ändå som om man fått lite blodvittring i slutet på första halvlek. En kalldusch fick man sig dock i 54e minuten, och återigen var det Lukaku i centrum: ett inlägg av Silva gick mot bortre stolpen, där Lukaku bara hade att göra en rutinrensning, men belgaren klantade till det rejält och sköt bollen i ryggen på Smalling, varefter Otamendi utan problem kunde volleyskjuta in 1-2. Pep såg till att säkra upp lite strax därpå, då han i 59e minuten tog ut Gabriel Jesus för Mangala. I 63e minuten fick Rashford gult då han kastade bollen hårt i marken, efter att inte ha fått med sig ett inkast. Lukaku fick i 66e minuten en chans på pass av Lingard, men hans avslut gick en bit över mål utan att störa Ederson. Tre minuter senare fick United ett fint frisparksläge efter att Sterling sprungit ner Martial. Rashford skickade dock frisparken över. I 70e minuten gjorde De Gea en bra räddning på ett skott av De Bruyne. Silva fick i 73e minuten gult för en sen kapning på Herrera. I 76e minuten var det dags för Lingard att kliva av för Ibrahimovic. I 79e minuten fick Herrera gult för filmning efter att alldeles för uppenbart ha sökt straff. Trots viss kontakt med Otamendi så är det svårt att klandra Oliver för domslutet (inledningsvis såg det ut som om det borde varit straff, men efter repris så syntes det tydligt hur löjligt uppenbart Herrera sökte kontakt och dessutom tittade efter domaren innan han ens var nere på marken…). Dock så var det ett kort som Gabriel Jesus också borde fått i första halvlek, men brassen slapp syna ostskivan då. I 82a minuten plockades Herrera av för Mata. United var i 84e nära att få in en kvittering men Ederson räddade Lukakus avslut med ansiktet och Matas returavslut med bröstet. I 88e minuten kom Citys sista byte då Sané fick lämna plats för B.Silva. Young fick i 90e minuten gult då han sparkade ner Sterling. I 94e minuten så kom B.Silva loss på en djuledsboll, men Valencia störde honom bra och De Gea kunde rädda avslutet nere vid stolpen. När domare Oliver blåste av matchen stod City som vinnare.

Betygsskala: 7: Cantonaklass, 6: Världsklass, 5: Mycket bra, 4: Bra, 3: Godkänd, 2: Inte godkänd, 1: Falcao-klass.

De Gea: 4 – Fick göra ett par bra räddningar, men var chanslös på målen.

Valencia: 3 – Gjorde det okej defensivt, men tog sig knapp över mittlinjen. En insats som Darmian kunnat stå för.

Smalling: 3 – Försvarade bra, och chockerande nog var han mer vårdad med bollen än Rojo.

Rojo: 3 – Var okej, men alldeles för vårdslös ibland. Slog bort mängder med bollar (delvis för att de offensiva spelarna inte vann ett smack i luften). Skadade sig själv när han vårdslöst slängde sig in i en nickduell och smackade pannan i Silvas bakhuvud.

Young: 3 – Var solid och stod för flera brytningar. Försökte alltid starta snabba spelvändningar.

Herrera: 2 – Såg mest panikslagen ut med bollen och envisades med att slänga sig in i tacklingar och bli överspelad. Visade ändå lite kampvilja, men hans tendenser att spela över och filma drar ner betyget också. Fungerade som väntat inte i ett tvåmannamittfält och särskilt inte med Matic.

Matic: 3 – Stod för en solid insats och lyckades lägga locket på De Bruyne mestadels. Men samspelet med Herrera klaffade inte och han tröttnade mot slutet då han hade för mycket att göra.

Rashford: 2 – Han var kylig när han fick sitt läge och gjorde ett bra mål, men i övrigt var han frustrerad och lyckades inte komma in i matchen. Visade upp brister i beslutsförmågan.

Lingard: 3 – Piggast i offensiven och den enda som gav allt i presspelet och löpningarna. Hade ett par bra passningar som slösades bort av mottagarna. Blev något förvånande utbytt.
Martial: 2 – Var den enda av de offensiva spelarna som klarade av att hålla boll lite och skapa någon halvchans, men han försvann ur matchen för mycket och höll boll lite väl länge ibland.

Lukaku: 0 – Avgjorde matchen med två assist på Citys mål, var inte inblandad i spelet på minsta positiva sätt (förlorade duellerna både i luften och på marken) och när han väl fick en chans så var han långsam och sköt högt över. En match att glömma fort så det tjuter om det, fast han skulle nog kunna må bra av att bänkas ett tag.

Lindelöf: 3 – Solitt inhopp och var vårdad med boll.

Ibrahimovic: n/a – Spelade för kort tid för att betygsättas.

Mata: n/a – Spelade för kort tid för att betygsättas.

Mourinho: 3 – Småmärkligt att plocka av Lingard, men i övrigt kan man inte säga så mycket om Mourinhos taktik. Kunde ha gått vägen om inte Lukaku blivit förvirrad över vilket lag han spelade för.

Summering: United, utan Pogba och Fellaini, gjorde vad man kunde mot City, och man visade ändå upp lite kampvilja. Men utan något riktigt eget spel så blev det förödande att Lukaku inte lyckades komma ihåg vilket lag han representerade. Rashford gjorde det bra på ett läge man fick gratis av Otamendi och Delph, men det räckte inte. Defensivt så var man okej och lyckades freda sig, utom på de fasta situationerna där det gick åt fanders, båda gångerna för att Lukaku assisterade motståndare. Med Pogba kanske United kunnat ge City en riktig match, men tyvärr.

Citys ligaledning är nu utdrygad till 11 poäng och det är inte mycket som talar för att de ska tappa den ledningen, särskilt inte då de nu mot United också visade upp den så typiska mästarturen. För United så accentuerades Pogbas frånvaro lite extra, och han kommer saknas väldigt mycket även de kommande två matcherna mot Bournemouth och WBA.

I och med att det hektiska julschemat satt igång så är nästa match redan på onsdag då man tar emot Bournemouth hemma på Old Trafford.

55 Kommentarer

  1. Danne10

    10 december, 2017 at 20:24

    Tyvärr saknar vi Pogba på mitten alldeles förmycket. Vi har ingen spelare som kan gå in och hitta och slå djupledspass till våra anfallare. Annars tycker jag vi gör en bra andra halvlek när vi vågar gå framåt med laget. Synd vi backar hem i första.

  2. Mogge

    10 december, 2017 at 20:24

    Det gör jävligt ont iaf…

  3. Kjellb

    10 december, 2017 at 20:26

    har ingen nämn värd kommentar förutom att jag stör mig på all media i England som skriver att city inte ens spelare bra , men det räckte för att vara ”bättre” än United … då undrar man , vadå ? Spelade United toppen av sin nivå alltså ? Riktigt löjliga rubriker

  4. Roy

    10 december, 2017 at 20:35

    Nu är det dax,det jag alltid tyckt. Mou är totalt värdelös hur faan kan man parka bussen med våra spelare….? Är så jävla trött på att se denna människa på Old trafford, samt Zlatan,vi snackar ju om UTD. Detta har jag tyckt länge. Bort med Mou och Zlatan direkt annars blir detta som en dockhussåpa,vi snackar om Manchester United…… sååå trött, in med Alex.

    • mu20

      10 december, 2017 at 20:38

      aa fan är det inte bättre om vi sparkar fanskapet och signar någon annan bla…(Tuchel som har ett speciellt öga för talanger har bla tränat Dortmund)

  5. mu20

    10 december, 2017 at 20:36

    Detta fick mig och tappa gnistan har svårt att tro att vi kommer vinna PL nu. Jag vet att det är i mitten av säsongen fast det känns skit även om vi ligger 2a i tabellen. Kommer bli lack om Lukaku får starta när match kändes precis som att han assistade PL bucklan till City. Tack Lukaku din feta gris
    Får vibbar från 2012 om ni förstår vad jag menar Agurooo! Kill me

  6. Richard

    10 december, 2017 at 20:41

    Historiken upprepar sig.Inte ett enda mål av lukkako mot topplagen.Han måste kunna placera den lite på sidan.Han måste kunna få omspelet lite på sidan om målvakten.Undra om Zlatans närvaro höjer eller sänker hans närvaro.Höjde sig nåt fruktansvärt när Ibra skadade sig förra året.Just saying

    • mu20

      10 december, 2017 at 20:49

      Tycker inte någon av dem (Zlatan och Lukaku) förtjänar att vara med i truppen, sega som fan och bidrar ingenting i Uniteds offensiv.
      Det är ju jävligt kul att vi har spelare som är sega t.ex. Miki, Zlatan, Lukaku och Mata ingen match för De bruyne, Sane, Jesus och Silva.
      Fan Mourinho du lyckades inte………säsongen är inte slut får tänka så.

    • Rik

      10 december, 2017 at 22:03

      Hur menar du ? När Zlatan skadade sig spelade Lukako i Everton

    • Richard

      11 december, 2017 at 06:03

      Det skulle stått pogba höjde sig förra året när Zlatan blev skadad

  7. Tobbe

    10 december, 2017 at 20:47

    Kanske lite hårt mot lukaku? Han kämpade iaf röven av sig. Behöver som sagt stå över nån match så han hinner villa lite. Kan inte köra med samma spelare rakt igenom en hel säsong. Klart man kan komma i svackor. Kolla Ronald i la liga, har ju inte alls vart lika bra som de andra säsongerna. United köpte ju faktiskt lukaku i somras o levererade direkt första matcherna. Ge han lite tid vad begär du? Har ju leverat fan så mycket mer än mihki t.ex som tydligen blev utsedd till Bundesligas bästa spelare när han va i Dortmund… o nu e han inne på sin andra säsong i United. Så sluta traka ner lukaku hela tiden börjar bli så jävla trött på det..

    • Zzz

      10 december, 2017 at 20:59

      Nej, verkligen inte hårt mot Lukaku! 2 assist och dåligt spel i som sägs ha avgjort PL

    • mu20

      10 december, 2017 at 21:06

      Känns nästan värre än Gerrard slip.
      Säger som Gennaro Gattuso ”Det hade varit mindre smärtsamt att bli knivhuggen”

    • Tobbe

      10 december, 2017 at 21:13

      Löjligt o skriva så.. lukaku bär väll inte bara skulden för förlusten idag?! Dem e väll 11 man på plan och en manager som ska vara taktisk. Får lukaku inga vettiga bollar från mittfältet så blir det så här. Hela matchen handlade om att ligga på försvar så då blir det ju inte så mycket för en anfallare att jobba på, vilket säger sig själv om man tänker till lite. Många medgångssupportrar här inne märker man. Det är inte lätt o slå ett city som köpt ihop laget för mång miljarder fullständigt för snabba framgångar. Har ju inte en ända egen produkt. Menar United har rashfoord lindgard bland annat som dem kan va stålta över.

    • martin

      10 december, 2017 at 21:52

      Tobbe: United har också köpt ihop laget. Visst, Rashford och Lindgard är egna produkter, men kom inte o säg att city värvar för miljarder, för det gör united med. Ingen skillnad. Men däremot har citys värvningar fallit bättre ut än uniteds och även deras lagbygge. City spelar ju på än nivå över united i dagsläget, pep har fått ihop det riktigt bra, tyvärr.. Lukaku andades flopp från början tyckte jag, men det fick man ju skit för. Men han visar ju gång på gång nu det sista, att så nog tycks vara fallet. Han kämpar skriver du, men va fan, han är inte ditsatt för att kämpa, han ska trycka in mål. Annars så får man flytta ner honom i planen, ska han spela toppanfallare, så är han där för att göra mål!

  8. Krister

    10 december, 2017 at 20:54

    Den här förlusten ligger på Mourinho. Sedan när har United börjat falla ner och försvara med hela laget på hemmaplan? Påminn mig gärna, jag kan ha fel men jag har inte upplevt det. Inte på detta Mourinho sätt iallafall. United har ett lag och spelare som skulle kunna möta upp City på ett helt annat sätt. Såg vi om inte annat på Uniteds kvittering. Tjongandet och rensandet från United är ju direkt pinsamt. Herregud det försökte man pränta in i flicklaget man tränade i nästan 10 års tid. Skicka inte iväg bollen utan adress. Upp med blicken! Åsså skickar United iväg sådana missiler utan adress! Jesus!!

  9. Reddevil

    10 december, 2017 at 21:20

    Jag tycker det är oerhört tråkigt att majoriteten av våra fans vänder kappan efter vinden. Ja att Lukaku missar öppet och att hans tråkiga otur ställer till två baklängesmål som kan hända vem som helst men att såga han vid fotknölarna är fan ta mig pinsamt.
    Han krigar på och försöker skapa något av dem få lägena han får pga Mourinhos taktik och utan en spelfördelare som Pogba som kan slå dem här bollarna fram till honom så gör han det helt ok men han ska ha kritik för hans miss dock..
    Sen till själva matchen ja vad säger man? såg det verkligen så illa ut som typ alla säger? NEJ verkligen inte city skapar och försöker men kommer inte åt något förutom typ Sanes läge och De bruynes långskott? och dem får in två mål från ja typ ingenstans som vi också fick till skänks av Delph.
    Vi är bland dem enstaka lagen som gav city en match som vi lika gärna hade vunnit men lite tur idag.. istället får dem in 2 lyckosamma bollar och vinner på det och maskar borta sista 10 som jag tycker är tråkigt för ett lag som City. Skulle nu Lukaku satt sitt läge ja då hade vi haft 2-2 och kanske mer rättvist men allt före 2-1 målet så skapade city inte ett smack och vad vet vi vad som skulle hända om det 1-1 stog sig längre in? så att kritisera så pass mkt som vissa gör är helt fel men samtidigt säger jag inte att man ska inte ska sätta krav på United men idag så va inte turen på vår sida helt enkelt medans city nu har grävt fram 3-4 resultat på detta viset..

    • Tobbe

      10 december, 2017 at 21:35

      Håller med dig, det är så fort det blir en förlust mot topplagen så kommer medgångssuportrarna fram. Trodde inte United hade det, förstår att Barca o real Madrid har för det är väll bara massa små pojkar som följer dem. Klart det är frustrerande med en förlust men tycker som du att united spela bra och kämpade på riktigt bra och krigade. Var verkligen ingen överskörning utav city. Tror dock om Aguero hade spelat så hade det nog vart farligare. Jesus är bara en satans filmare som alla andra Brasilianare. Nästa säsong när lukaku har spelat in sig i United så lär han göra en 20-25 mål i ligan tror jag. Han går liksom från Everton som är halv stort lag till världens största klubb och är 24 år gammal. Klart det tar sin tid. Förstår att det är svårt för en medgångsupporter att acceptera och förstå men då får man ju heja på ett annat lag isf som har köpt färdiga stjärnspelare på alla positioner för miljard belopp..!

    • martin

      10 december, 2017 at 21:57

      Tobbe: Man är inte medgångssupporter bara för att man kritiserar en insats. Det har man all rätt till. Jag har hållit på united sen jag gick i blöja, lägg ner med det där snacket. Och på tal om färdiga stjärnspelare för miljardbelopp. United har ju handlat för snuskigt många miljarder de senaste åren, hade nyss världsrekordet i dyraste truppen. Så blir lite dubbelmoral när du kritiserar andra klubbars miljardköp men blundar för uniteds. Lukaku köptes förresten för 800 miljoner, inte så himla långt från miljarden..Då kan man begära en del tycker jag..

    • Tobbe

      10 december, 2017 at 22:25

      Martin: Mycket svammel bara från din sida.. vet inte vilken värklighet du lever i..? City har vervat något enormt under minst 5 års tid nu. De har verkligen inte United. Visst pogba o lukaku o mihki men det är ju inte i närheten utav city, PSG, Barca, real Madrid Chelsea m.m.. de är sen mou kom till United. Ferguson köpte fan aldrig några dyra spelare..! Han tog från akademin och lätt dem utväxlas till världstjärnnor. Giggs, Scholes, Beckham etc.. det är det jag pratat om, det har inga utav de andra lagen gjort. PSG va ett helt random lag innan en olje miljardär köpte klubben lite samma med city. Real o Barca e bara maffios pengar så det stinker om det och Chelsea har en stenrik ryss som spottar in pengar.. det är dagens fotboll och det är smutsigt. Hyllar såna spelare som giggs o Scholes som var lojala mot sitt lag och spela där hela sin karriär och strunta i pengar. Hopps raschford tar efter dessa legender.

    • martin

      10 december, 2017 at 22:32

      Tobbe: Först och främst vill jag också säga att jag saknar tiden med Ferguson, för visst, då köptes de oftast lite billigare och tog från akademin som du säger. Men nog värvade även Ferguson en del dyra pjäser, sett till den tiden, 300 miljoner för en back som Rio, det var snuskiga pengar inom fotbollen i början på 2000-talet. Men nu är verkligheten en annan, de senaste åren har united värvat för otaliga miljarder. Du nämner gubbar Mourihno värvat, men glömmer helt Van Gaals spenderande. Minnet är kort ibland, så kom inte och säg att jag kommer med svammel. Vad är svammel från min sida i övrigt? https://www.viasatsport.se/sport/fotboll/nyheter/manchester-united-med-varldens-dyraste-trupp. Internationella centret för idrottsstudier får väl ändå anses som en hyfsat källa och inte bara svammel?

    • farzad khazaei

      10 december, 2017 at 22:36

      Håller med dig delvis, vi har blivit ett mkt bättre lag under Mourinho men vi presterar dåligt mot topplagen. Våra resultat är det inget fel på, det som dock är oroväckande är om vi har större ambitioner än att bli ett topp4 lag, då tror jag inte att Mou räcker till då hans fotboll inte kan matcha de bästa lagen i världen. Vi vill ju vinna troféer och vi såg svart på vitt att City var det bättre laget, det är inget snack om saken. Arsenal var också klart bättre än oss men vi hade De Gea som storspelade och det liknande stundom en hockeymatch där målvakten kan göra en stormatch och få utespelarna att se bättre ut än de var. Däremot är jag trygg med att Mou kan få oss att komma på en CL plats och att vi faktiskt är bättre under honom än under Moyes och LvG, men den stora frågan är om vi verkligen kan vinna ligan/CL med dessa spelare och denna manager? Jag tvivlar, många spelare som saknar en individuell skicklighet som matchar Reals, Barcas, Juves, Arsenals, Chelseas och City´s. Däremot vet jag inte vem som ska ersätta Mou!

  10. farzad khazaei

    10 december, 2017 at 21:21

    Jag tycker ändå att vi stod upp bra mot City, blev förvånad över att vi inte förlorade med fler mål. Om man jämför mot Arsenal så skapade de fler chanser/fler avslut mot mål i farliga lägen, i denna match så skapade de inte så mycket ändå. Målen kom på fasta situationer så jag måste ändå medge att jag blev positivt överraskad att de inte gjorde något spelmål. Detta var ändå positivt. Till det negativa är att våra spelare är individuellt sämre än City´s spelare, alla förutom Pogba och De Gea kan ta en plats i det City laget. Nu måste vi vara ärliga. En spelare som jag tycker gjorde det riktigt bra är Young, han bröt tidigt och var ofta bra i en mot två lägen i defensiven och klarade det bra, han känns väldigt stabil måste jag säga. Det är ofta genom honom som vi skapar lägen och han är den enda som kan dribbla i laget känns det som. Martial är för ojämn och jag undrar lite kring hans mentala styrka, han känns väldigt valpig i huvudet. Han måste smekas och gullas med för att komma till en ”måbra” kvot där han kan prestera. En spelare som jag är djupt bekymrad för är Romelu Lukaku för han känns inte alls som någon spelare som kan bära detta lag, han har inte samma stjärnstatus som Pogba och det är vad vi behöver, en ung Zlatan där framme som kan avgöra på egenhand och avlasta laget. Lukaku känns mer som en kraftspelare som inte direkt är unik. Drogba kan jmf med han var så skicklig!

  11. Stefan

    10 december, 2017 at 21:36

    Rojo och Smalling är ok defensivt, men med boll är de nog bland de sämsta i PL. Så otroligt trött på att se dem bara skicka iväg bollen mot en Lukaku som vinner högst 2 av 10 dueller. Eller så är det kanske så att sopan Mourinho har talat om för dem/ laget att de inte klarar av att spela på något annat sätt….. inget förvånar mig när det gäller honom.

    • farzad khazaei

      10 december, 2017 at 22:39

      Rojo är duktig med boll men han har varit borta väldigt länge. Smalling däremot kan bara försvara och rensa, förstår inte vitsen med en sådan spelare i ett bollförande lag!

  12. ManU4ever

    10 december, 2017 at 22:01

    Skillnaden är brutal denna match. Frågan är hur sårbara City varit om vi spelat högre upp i plan. Taktiken är inte hållbar och inte värdigt mitt United. Pogba på plan, visst hade det varit bättre men vi har ingen ersättare. Jo jag stör mig riktigt mkt på att man går in på Old Trafford, Borgen och ligger så lågt i försvar att det är skrattretande pinsamt men har vi ngt val? Klart vi har men det utnyttjas inte, åtminstone görs det inte ens kissett försök till offensivare spel. Skillnaden är att City har en likvärdig ersättre på i stort sett varje position och det stavas miljarder. Att Erik Nina påstår trots värvningar United gjort skulle vara jämförbart med City är ren bullshit. Mourinho har inte samma förutsättningar ekonomiskt även om pengarna finns. Ett bevis på detta är ju att City i stort sett alltid ror hem sina värvningar tidigt innan säsongstart med sjuka belopp. 450 miljoner för Kyle Walker??? 500 miljoner för Mendy??? Man slår världsrekord för ytterback 2ggr på 1 månad. Man har en 400miljoners värvning på bänken i Bernado Silva. Aguero, Gundogan på bänken…. hela City’s bänk skulle ju platsa i United.

  13. Roy

    10 december, 2017 at 22:30

    Jag vänder inte kappan efter vinden, tycker Mou är ett skämt ,har jag tyckt sen första dagen, ingen tränare som passar in. Men har inte skrivit nått om detta förrän nu(har gått många matcher sen han kom). Förlusten idag beror ej på spelarna,ren tränar förlust inget annat. Hur än säsongen slutar (Cl och PL),så måste han bort, spelar ingen roll hur många spelare han kan värva. Det är vad jag tycker och det står jag för,Love UTD.

  14. Stefan Å

    10 december, 2017 at 22:56

    Äntligen börjar alla nåja nästan alla vakna , Mou förstör allt vad fotboll är spelar ingen roll vilka spelare han köper. Vi måste bli av med honom snarast.

    • Rambling

      10 december, 2017 at 23:14

      Det bästa med din kommentar är att vi förlorar för att vi missar på något som brukar fungera bra – defensiven, speciellt på fasta. Hade vi skött det och knipit en vinst så hade det varit en taktisk triumf.

      Så jävla trött på allt gnäll, när vi för första gången sen SAF spelar med lite pondus. Absolut att folk vill se anfallsfotboll, och hävdar att SAF spelade offensivt – problemet är att ni glömmer bort att det inte var så varje säsong. Det blir patetiskt när man varje gång man går in på denna sida ser hur folk skriker efter en ny tränare.

  15. Rooney10

    10 december, 2017 at 23:21

    United gör ingen dålig match man förlorar på individuella misstag , city är bättre och kommer förmodligen vinna ligan men att börja skrika efter en ny tränare är fel.

  16. Peppis

    10 december, 2017 at 23:27

    Hade förväntat mig högre press för att störa dem tidigare. Vi faller väldigt djupt och det straffar sig nästan alltid, vi måste försöka ha ett eget spel också. Det jag stör mig på med Lukaku är hans hopplösa högerfot. Det är därför han skjuter över, därför han skänker bort sista målet. Oprofessionellt, han måste träna på det. Sedan skjuta mitt på målvakten när man är fri… en spelare ur form helt enkelt, utan självförtroende.

  17. CarlSerung

    10 december, 2017 at 23:52

    Ja Lukaku var usel, höll på att höra ett självmål mot Arsenal och nu detta. Han har 0 teknik, bollkontroll och speluppfattning. Han är stor och stark men han vinner inte ens nickduellerna mot Otamendi, då är det knas. Helt ärligt om man tittar på spelstilen är inte inte real Unitedklass.

    Men det var elva man där ute idag och det såg så obekvämt, idéfattigt och oglamoröst ut.
    Det är skillnaden mellan City och United men framförallt mellan Guardiola och Mourinho.
    Guardiola visar hur, när och var sitt lag ska spela. Mourinho visar bara hur och då ser det allt som oftast ut sådär och resultatet blir allt som oftast också sådär.

    City har den bättre truppen men United har också en bred trupp, dock inte med samma kvalité som City.
    Det är inte resultatet jag är mest besviken på det är sättet vi genomför matchen på.

    På hemmaplan ska vi föra spelet, vi ska vara dominanta, ställa frågor, spela aggressivt, visa självförtroende. Inte se panikslagna ut så fort vi får bollen och satta under press från en gubbe och skicka långbollar som i te heller leder någonvart.

    Sjukt besviken.

    • CarlSerung

      10 december, 2017 at 23:57

      Gissa en gång vad Mourinho skyller förlusten på..

  18. Zlatk0

    11 december, 2017 at 02:50

    Långabollarpåbengt. Manchester is blue.

  19. Kloppa

    11 december, 2017 at 03:36

    Kändes som Mou ville förlora denna för att få mer pengar i Januari. Skickar ut en offensiv uppställning som sen inte ens försöker.
    Läser nu att det blev bråk efter matchen mellan Mou och deras målvakt som eskalerade tills 20 man slogs och Mou fick vatten och mjölk över sig.
    Räkna med avstängningar och böter för det samt för rökgranaten.
    Lukaku är en gåta och har inte varit bra sen allt snack om fansens sång om honom. Trist att se standarden på detta derby sjunka så för det har var ett rejält bottennapp för båda lagen enligt mig och fenomenet Manchester-derbyt som helhet.
    Ikväll tappade jag tron på Mou och ser att de som varnat för hans märkliga beteende till sist fick rätt för det vilar något märkligt över denna match.

    • farzad khazaei

      11 december, 2017 at 05:57

      De försökte men kunde inte få tag i spelare som De Bruyne, SIlva, Sané och Sterling. Problemet är att Martial och Matic inte är speciellt bra mot rörliga och tekniska spelare där de tvingas att jaga boll, då ger de sig. Matic är bra på att positionera sig och agera mittback om laget trycks ned men han kan inte jaga spelare på detta sätt, det orkar han inte. Jag förstår varför han offrades mot Kanté som kan springa outtröttligt. Problemet är taktiken där man slår långa bollar och ärligt talat så är dessa chansbollar, det egna spelet finns inte mot topplagen för Mou vill spela som underdog för han kan inte övermanna det andra med fint offensiv, det blir kontringar, som mot Arsenal så hade vi mkt tur och vann även om det logiska hade varit att vi förlorat matchen. Mou är enligt mig problemet till att vi inte spelar bättre. Dock så ger oss Mou stabilitet och vi är ett bättre lag under honom och hamnar högt i tabellen och i CL, men inga vinster längre för hans fotboll är gårdagen jmf mot Pep/Klopp/Zidane etc.

    • jonathan

      11 december, 2017 at 08:28

      Farzad, riktigt bra sammanfattning!

    • Youssef

      11 december, 2017 at 18:55

      farzad: United förlorade inte matchen för att Martial och Matic inte orkar jaga boll. United förlorade för att man begick fler misstag. Sen hade City absolut matchen och skapade mer än United. Men att påstå att Matic/Martial inte orkar jaga boll så syftar du på sista 20 minuter när man lyfte fram spelare och släppte lite på defensiven, varpå City kunde kontra lite fritt hur dem ville. Tycker att du alldeles för många gånger drar slutsatser ur nästan ingen fakta alls.

      Håller däremot med om att man inte har ett ”eget spel” mot topplagen och det är för att Mou vill spela så. Jag själv ser inget fel med det så länge man lyckas. Men Mou’s fotboll ställer väldigt höga krav på spelarna, och spelarna verkar inte vara på den nivån som krävs för Mou’s fotboll. Bland alla chansbollar igår så vill jag ändå minnas att man lyckades slösa bort en hel drös med anfall pga slarv och att man inte har vad som krävs. Flera enkla passningskombinationer misslyckades, inlägg nådde inte fram och felbeslut fattades. En spelare som Valencia blir uppenbart kass i sådana här matcher. Tyvärr är verkligheten med Mourinhos fotboll i toppmatcher att varje inlägg måste nå fram och varje chans måste sättas.

    • farzad khazaei

      11 december, 2017 at 19:14

      Youssef: Du har så bra analys, däremot tycker jag att Matic inte är en spelare som kan man-man-markera spelare, han kan förutse spelet men hänger inte med i tempot av förklarliga skäl, ofta som han inte bryter högt upp i banan. Martial trivs verkligen inte på kanten och han beskrevs som en passagerare av Skysports experter, det sammanfattar honom ganska bra, han var inte delaktiv i det offensiva och kämpade inte direkt livet ur sig utan gömde sig lite taktiskt.

    • Kloppa

      11 december, 2017 at 20:41

      Ingen taktik eller spelide’ och spelare som var rädda för bollen och slog långbollar hela tiden. Största minnet från matchen är när Mourinho vid sidan av plan talar om för Lukaku och visar vad han gör fel nämligen att han genom hela matchen står antingen på kanten när bollen slås upp i mittplan eller står i mitten av plan när bollen kommer på kanten.
      Mourinho tröttande på det i denna match och valde att tydligt tala om detta för Lukaku inför en hel värld. Lukaku kan inte läsa spelet och har dålig koncentration vilket gör att han förlorar flera meter i onödan.
      Att köpa en spelare som har noll bollkontroll är symptomatiskt för dagens United. Spelare styr vilka spelare som ska köpas in numera.

    • Sauron

      12 december, 2017 at 00:30

      Men varför spelar då Mourinho med Lukaku om han är så dålig?

    • farzad khazaei

      12 december, 2017 at 07:17

      Sauron: För att Mou aldrig erkänner att han har gjort fel. Lukaku är en bra spelare som garanterar sisådär 20-25/säsong men han kan inte göra mål mot bra lag. Han har samma problem som andra duktiga spelare att de inte är världsklass. Han kan inte skapa saker på egenhand. Jag har en fråga till dig, skulle du säga att Zlatan var mkt bättre än Lukaku i samma ålder? Tror du att Zlatan i den åldern hade gjort det bättre och skapat mer åt sig själv och avgjort mot de bästa lagen i ligan etc?? Jag vet vad jag svarar, därför behöver vi en anfallare som kan skapa magi och kan göra mål. Jag tycker t.ex. att Martial egentligen är en bra mkt bättre spelare än Lukaku och skulle hellre spela med honom för att han har mer boll i sig och är en bra avslutare!

    • Sauron

      12 december, 2017 at 11:52

      farzad khazaei: Min kommentar var riktad till inlägget ovan

      Citat: ”Mourinho tröttande på det i denna match och valde att tydligt tala om detta för Lukaku inför en hel värld. Lukaku kan inte läsa spelet och har dålig koncentration vilket gör att han förlorar flera meter i onödan.”

      Det känns ju jävligt korkat att ens sätta sig i den situationen. Mourinho om någon borde väl veta vart han har Lukaku. Det är möjligt att Lukaku hade vart grym i city när man har bollen hela tiden och spelar av större delen av matchen hos motståndaren.

    • Kloppa

      12 december, 2017 at 20:40

      Farzad har helt rätt i att Mou är för stolt för att erkänna att Lukaku är i usel form genom att bänka honom. När Mou grinade över Lukakus sena miss mot City vilket kamerorna fångade så sa det verkligen allt.
      Detta med Lukaku har blivit för personligt och vi får inte glömma att vi endast köpte honom för att Pogba krävde att få spela med sin kompis.

  20. Xavi

    11 december, 2017 at 06:32

    Hur fan kan man gnälla på domaren!! Efter matchen att herrera ska ha straff .. riktigt pinsamt bättre o säga att city är bättre! 2 missar av Lukaku .. samt vi spelade feg fotboll på old trafford.. Sen de roliga är att city va inte änns bra igår stod de i tidningarna!!

  21. Brämhult

    11 december, 2017 at 07:50

    Har aldrig gillat Mourinhos taktik, attityd eller bortförklaringar efter klara förluster. Att skylla den här förlusten på en utebliven straff är patetiskt och ovärdigt United. Vissa här inne pratar om att man vänder kappan efter vinden och är medgångs-supporter med mera. Svidande kritik är bara naturligt efter den här typen av matcher. Men slutligen måste jag kommentera till de som tycker att United släppte in slarviga mål, och till och med förtjänade att vinna. HAR CITY BOLLEN TYP 50 GÅNGER i UNITEDS BOX ÄR RISKEN VÄLDIGT STOR ATT ETT PAR BOLLAR STUDSAR FEL:

    • Youssef

      11 december, 2017 at 19:16

      Å andra sidan; har City bollen typ 50 gånger mer än United så ökar chansen för att de ska begå misstag. Allt beror helt enkelt på hur man ser på saken. Som Niva sa i eftersnacket, visar United upp en felfri defensiv så är det lika imponerande som att vinna med 70% bollinnehav och 20 skott på mål. Mourinho’s taktik innebär dock att spelarna i första hand inte får göra misstag, och i andra hand är supereffektiva i offensiven. Tyvärr misslyckades man (Lukaku) med båda sakerna igår kväll.

      Tycker nästan att sambandet går att se i rätt många toppmatcher. Chelsea borta förra året så åkte man på både 1-0 pga Smalling gått bort sig och 2-0 för att man misslyckats med rensning efter hörna. Hemma mot City förra året går Blind bort sig vid 0-1 och Bailly tappar sin markering vid 0-2. Samma sak när Arsenal kvitterade ut 1-1 på OT efter att Rashford (?) slappat i hemjobbet. Det är inte ursäkter, utan faktum är att United i mina ögon är svåra att tränga igenom och de insläppta målen mot topplagen har man många gånger bara att skylla på sig själva. Ser man till vinster mot topplagen så är det då man haft en supereffektiv offensiv och inte begått misstag bakåt. Aldrig har man vunnit för att man spelat ut motståndarna. Mourinhos fotboll är väldigt enkel och fungerar, men ställer sjukt höga krav på spelarna. Många spelare som i dagens United inte kan leva upp till dessa krav. Dock är Uniteds trupp tillräckligt bra för att vinna ligan.

    • Brämhult

      12 december, 2017 at 10:55

      United ska inte bygga sin strategi/taktik på misstag från de andra lagen. Du måste väl ändå inse att man inte kan ge lag som City spela runt bollen strax utanför och inne i vårt straffområde. Om våra backar får så otroligt många jobbiga situationer att hantera så blir det misstag. Inget av de andra topplagen ute i Europa spelar på det sättet. Atletico Madrids har en liknande taktik, men betydligt högre press när man t ex möter Barca. Det gäller att kunna bryta deras spel ibland, inte bara ligga och täcka ytor. Och inte ens du kan väl hävda att Atletico Madrid har en bättre trupp än United.

  22. Zingo

    11 december, 2017 at 10:09

    Det här visste man ju redan i förhand skulle hända. City var laget som ville spela fotboll och Utd skulle vara laget att falla tillbaka och försvara i 90 minuter. Vi åker ut i första omgången i CL. Man överlever inte på så fegt spel över två matcher.

  23. ENGAN

    11 december, 2017 at 10:47

    Alla gnäller på att M klagar på domaren och straffsituationen jag personligen tror att han vill vika snacket åt det hållet. Om ni diskuterar honom och pressen likaså kanske Lukakku får de lite lugnare runt omkring sig.
    Gillar inte heller alltid M uttalanden i intervjuer men underskatta han inte för han har en baktanke med allt.
    Kan han få denna förlust att låta som en domarkatastrof så har han gjort d bra =)

    • solen

      11 december, 2017 at 11:39

      Precis, Mou är en geni inom media pressen.
      Han har väldigt konstiga bortförklaringar som han kanske inte ens själv står för.
      Men han gör det för att skydda sina spelare och insatsen kan vara ganska smart i vissa fall.

  24. Sauron

    11 december, 2017 at 11:56

    Just nu har city den dyraste truppen och leder ligan, United näst dyrast och ligger tvåa. Chelsea trea och liverpool fjärde dyraste truppen. Fotboll är kanske inte mer spännande än så.

    • farzad khazaei

      11 december, 2017 at 13:10

      Bournmouth? RB Leipzeig? Valencia? Det handlar också om tränaren och den taktik/motivation han för in. Men du har har helt klart en poäng, PSG är ett annat bra exempel på det du nämner. De krossar allt motstånd.

    • Sauron

      12 december, 2017 at 00:36

      Det gäller att överprestera med det man har – om man nu inte har den dyraste truppen. Ska man peka på ett Undantag så skulle jag välja Leicester, men sen dess har PL-lagen verkligen kraftsamlat och jag tror att i slutet av säsongen så skiljer det nog en hel del mellan topp sex och resten. (Även om man inte kan kalla något PL lag för fattigt)

  25. Kloppa

    11 december, 2017 at 20:36

    Jag är säker på att segern hade blivit större med Pogba på plan. Det sorgliga är att det med tanke på det obefintliga spelet och avsaknad av taktik var en framgång att bara förlora med ett mål.
    För egen del så tog säsongen slut i och med detta för att jag helt enkelt inte kan se Mourinho lyckas längre. Att Zlatan numera är att betrakta som en fotbollsinvalid för att skadan är mycket värre än de erkänt gör att det ser mycket illa ut för den närmaste framtiden.
    De kommande matcherna kvittar lite nu och all fokus bör ligga på cuperna och att hålla sig på andra eller tredje plats. Nästa säsong hoppas jag på en ny manager men jag vet inte vem jag vill se ta över.
    Mourinho är tyvärr i krig med ägarna vilket media rapporterat hela säsongen och jag tror även hans privatliv sliter mycket på honom. Glädjen är helt klart borta om den någonsin fanns för hans framgångar har kostat väldigt mycket.

Lämna ett svar till

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

NÄSTA MATCH AVSPARK: 20/10 13.30
Chelsea - Manchester United
Premier League
Visas på Viasat Sport Premium, Viaplay

Senaste kommentarerna

FLER Nyheter